Criza feminității
Între Cultul Doamnei și rinocerizare
Rezumat
Este limpede că societatea parcurge și o criză a tipului
uman, a antroposului. Unul dintre „cele mai sensibile locuri”
este femeia la nivelul feminității, prin efecte identificabile
statistic în calitatea vieții de familie, a maternității. Toate
acestea „se varsă în demografie” care se află în cea mai gravă
criză din vremuri de pace. Care sunt indicatorii crizei și
conceptele prin care încercăm să o analizăm? Introducem conceptul
de rinocerizare a feminității – ca element al crizei mai ample a
barbarizării societății.
Cuvinte cheie: feminitate, femeie, criză, anima, animus
Abstract
Society is also going through a crisis of the human
type, of the anthropos. One of the "most sensitive places" is the
woman at the level of femininity, through statistically
identifiable effects in the quality of family life and motherhood.
All of this "spills over into demography" which is in its worst
crisis since peacetime. What are the indicators of the crisis and
the concepts by which we try to analyze it? We introduce the
concept of the rhinocerization of femininity – as an element of the
wider crisis of the barbarization of society.
Keywords: femineity, womanhood, crisis, anima, animus
Introducere statistică
1.În 30 de ani de post-comunism, România are aproximativ
același număr de locuitori ca în 1938, cu puțin peste 19 milioane
(Digi24) . Am pierdut pe drum 4 milioane în 30 de
ani.
2.Dintre aceștia, în Țară locuiesc doar puțin peste 10
milioane (ibid). Ceilalți, până la 9 milioane sunt plecați din
Țară, în cea mai mare emigrație în condiții de pace din
lume.
3.România are, în prezent, cea mai mare scădere demografică pe
an din Europa, de 8 ori mai mare decât media europeană! - circa
0,8% pe an, media europeană fiind de 0,1 (Banca
Mondială).
4.Avem o rată a nupțialității de odată și jumătate mai mică
decât Ungaria vecină, de 4,2‰ față de 6,9‰, și de peste două ori
mai mică decât România anului 1964 (Eurostat).
5.Cu peste 22 de milioane de avorturi între 1958 și 2017,
România are, în prezent a doua cea mai mare rată a pruncuciderilor
din UE, 28‰, cu mult peste media europeană de 20‰ (Viața
medicală) .
6.România se află pe locul doi în Uniunea Europeană în ceea ce
privește nașterea nenaturală, prin cezariană, ponderea acesteia
ajungând aproape la jumătate în totalul nașterilor, la 44,1% în
2017, față de 2004 când era de 19% (Viața medicală).
Aceasta expune la riscuri postnatale pe termen mediu și lung, atât
mama cât mai ales copilul – The Lancet , într-un studiu din
2018, arăta că mama, dacă va trece cu bine peste rupturile uterine
post-cezariene, poate fi afectată endocrin, după cum noul-născut
poate intra în lume cu un sistem imunitar mai puțin echipat,
predispus la astm și obezitate și, după cum arată studiile
consacrate de psihanaliză, cu un potențial adaptativ social mai
scăzut (Grof).
7.Indicele alăptării la sân este de două ori mai mic decât
media Europeană – 12,6% față de 25%. Lipsirea pruncului de
contactului intim cu mama implicând o socializare deficitară,
probleme ulterioare comportamentale și de sănătate și pentru copil,
dar și pentru mamă: creșterea alăptării la sân ar scădea rata
cancerului de sân cu 20 000 de cazuri pe an, conform OMS
(Valahia news).
8.Româncele trebuie să trăiască în a treia cea mai violentă
familie din Europa, 36% dintre românii chestionați de
Eurobarometrul din 2016 declarând că violența împotriva femeilor
este foarte răspândită, iar 48% destul de răspândită
(Libertatea).
9.Zece la sută din minorii intrați în grija statului din
România în 2022 au fost abandonați în primele șase luni al
respectivului an. În același timp, autoritățile nu sunt capabile să
faciliteze adoptarea acestora, rata adopției fiind de sub 20% în
același an. Astfel, din cei peste 4000 de copii părăsiți în 2022,
doar 791 au fost adoptați în acel an. Situația este de natură să
ateste încă odată, pe lângă blocajul instituțional al statului,
criza maternității, a familiei, sub impactul sărăciei extreme, a
abuzurilor și inculturii, a problemelor medicale și psiho-sociale
(Newsweek).
România stă bine la două capitole: fericirea personală și
nondiscriminarea prin salarizare. Nivelul de fericire
personală al femeilor nu este atât de scăzut pe cât ne-am aștepta,
situându-se în media UE, imediat înaintea Germaniei – în ceea ce
privește satisfacția petrecerii timpului liber. Româncele își
acordă o notă imediat sub 7, nu departe de scorul maxim de la
nivelul UE, de aproape 8, înregistrat de finlandeze
(Eurstat). Cu toate acestea, doar 10% dintre românce au răgaz
pentru îngrijirea personală (ProTv).
În ceea ce privește discriminarea la locul de muncă prin
salarizare, nu putem spune că există problema – România se află
imediat după Luxemburg, mult sub media europeană la acest capitol
(3,3% față de 14,1% media UE), în sensul că salariile femeilor sunt
aproape la același nivel cu cel al bărbaților
(Ziare.com).
Dincolo de aceste excepții, avem o listă de 9 probleme tocmai
înșirate, care sunt de natură să ne neliniștească. Acestea arată că
integritatea antroposului feminin de care depinde însăși viața este
sub semnul unei mari primejdii.
Femeia: între cultul Doamnei și rinocerizarea feminității
Femeia poate fi mai mult sau mai puțin feminină.
Suprapunerea datului biologic cu conștiința de sine a persoanei
alcătuiește, în acest caz, persoana de sex feminin. De această
„potrivire” se ocupă ritualurile de trecere, tradiția, în toate
formele sale, arhaice sau moderne. Femeia este omul a cărei
energie dominantă este de tip relațional - anima(Jung), codificată
simbolic în cultul Doamnei (al Fecioarei). Această energie este de
tip arhetipal și, deci transistorică. În formă exprimată aceasta se
numește feminitate - ansamblu de comportamente, atitudini,
roluri, gânduri. Ce se întâmplă, însă, când femeia nu mai
tinde către propria-i feminitate?
Feminitatea a fost divinizată ... până de curând. Până la
apariția ideologiei de gen, pentru care determinanta sexuală este
un construct social. De la cultul Zeiței Pământului, perechea
Gânditorului de la Hamangia, la Fecioara Maria, femeia a avut mereu
un loc de cinste în civilizațiile europene. Zămislitoare și
ordonatoare, casa însăși, elementul central al comunității morale
alcătuit din ea, ca mamă, și copiii ei. Rostul ei, arăta Mircea
Vulcănescu, este acela de receptare și de receptacol, răsfrângere
și primire, ea este însăși lumea (mater). Dar pentru ca femeia să
fie toate acestea (Vulcănescu, 1996) și suprema compasiune –
mater dolorosa (Jung) , trebuie să parcurgă un ritual de inițiere
în copilărie, să învețe să se cunoască pe sine, să se pună în
acord cu propriul arhetip feminin (anima) (Jung, 1982,
p.121), să-și caute și să primească jumătatea, așa încât să
se desăvârșească ca om. Dacă dorința de a avea un loc de muncă este
din lumea aceasta, imperativul completitudinii este de dincolo de
lume. Și aici este marea problemă a ideologiei, pentru că se
interpune între lumea de aici și rosturile transcendente ale
insului, blocând procesul natural al devenirii persoanei. Așa se
explică drama cifrelor înșirate la început. Ideologia alienării în
masă, a omului de sine însuși, a căpătat proporții de catastrofă.
Femeia are dificultăți nu doar cu satisfacția la locul de muncă, ci
și în planul de dincolo de lume, al regăsirii menirii ei, al
armonizării feminității cu rosturile ei materne, de educator la
scara colectivității și al omului: familia se formează tot
mai greu și se destramă tot mai ușor, copiii nu se mai nasc,
România se deșertifică demografic, moare.
Dificultățile nu se referă numai la alegerile individuale cât
la contextul general al confuziei rolurilor bazale, de bărbat și
femeie, la presiunea ideologică și materială asupra familiei. Este
ceea ce numim rinocerizarea feminității – îndepărtarea omului de
sex feminin de rosturile sale, începând cu jocul aparențelor și al
atracției, care complică necesar lumea prin cochetărie, arta
curtării și a seducției, ajungând la starea sacrificială a mamei –
de care nu se preocupă nimeni astăzi!
Ce este astăzi-ul? Am ajuns, după puțin peste 12000 mii de ani
de civilizație, de la zeița-Pasăre (Gimbutas, p.87) din vremea
primei civilizații europene – Cucuteni, apoi Demetra –
zămislitoarea-a-tot din antichitatea indo-europeană, apoi Maica
Domnului – născătoare de Dumnezeu, la femeia eliberată de orice
protecție mitologică, entitate statistică care are preponderent un
singur drept – acela de a se consuma muncind pentru alții.
Dreptul la dăruire i s-a interzis femeii, și, odată cu aceasta,
însăși esența sa.
Rinocerizarea feminității – un scurt detour teoretic
Prin rinocerizarea feminității înțelegem procesul de
separare a femeii de feminitate și transformarea acesteia într-un
vector de importanță strict economică.
Termenul de rinocerizare a feminității poate fi subsumat
termenului ionescian mai larg de rinocerizare a societății. Avem în
vedere piesa de teatru cu același nume, Rinocerii, apărută în
Franța în 1959 (Eugen Ionesco, piesa omonimă). Rinocerul este
stadiul post-uman al decăderii din condiția de om a insului supus
îndoctrinării și ideologizării excesive. Rinocerul, rinocerizarea
și „rinocerita” – maladia rinocerizării, se caracterizează, între
altele, prin:
-Caracterul de masă al decăderii din caracterul de ființă
omenească – „Cât vezi cu ochii - nici o ființă omenească.” (p.92) –
strada fiind plină de rinoceri (foști oameni).
-Reducerea insului la voința proprie, la scopul său. Jean, în
curs de rinocerizare – crescându-i pielea groasă de rinocer,
cornul, fornăind: „Eu am mereu un scop. Și mă reped spre el.”
(p.64)
-Revoluționar prin excelență. Rinocerizatului nu-i mai ajunge
la propriu lumea după cum nici propria piele nu-l mai încape. „Jean
[în curs de rinocerizare]: .... Trebuie să ne reconstituim viața
din temelii.” (p.66)
-Anarhizarea societății – inclusiv a
autorităților.
-Ura funciară față de om. Incapacitatea de a suporta dialogul.
Orice este etichetat și tratat cu agresivitate, considerat
„prejudecată”: „Jean: Omul... Să nu mai pronunți cuvântul ăsta!
.... Eu n-am prejudecățile tale.” (p.68)
-La origine, rinocerizații erau mai toți umaniști, captați cu
totul de ideologiile binelui universal.
-Orgolioși, lipsiți de caracter și, chiar dacă cultivați, fără
capacitatea de a fi buni ascultători, dar mincinoși și
resentimentari, funciar neîncrezători în semeni, obsedați de mode:
„BERENGER: Dar era un om de ispravă plin de resentimente...”
(p.86)
-Relativizarea adevărului: „Jean: .... Mai slăbește-mă cu
morala, ce-i aia morală? Morala trebuie depășită! .... Morala e
antinaturală.”(p.67) Premisa rinocerizării este eliminarea
moralei ca bază a conduitei și recăderea omului în starea de
natură, care nu i-a fost niciodată proprie, el născându-se în Rai,
lângă Dumnezeu, nu în pădure pur și simplu, alături de animale,
omul nefiind pur și simplu animal, natură.
Societatea rinocerizată se multiplică prin sentimentul
banalizării răului, al obișnuinței cu scăderile descrise: „DAISY
(lui Berenger): Nu vedeți că ne-am obișnuit? Nimeni nu se mai miră
de turmele de rinoceri care cutreieră-n voie orașul. Oamenii se
feresc din calea lor, apoi își reiau plimbarea, fiecare-și vede de
treburile lui ca și când nu s-ar fi întâmplat nimic.”
(p.88)
În general, rinocerul feminin post-uman are relativ aceleași
trăsături ca și bărbații rinocerizați, cu niște „plusuri” legate de
negarea maternității și de disprețul iubirii , cu accente
pseudo-compensatorii din zona căutărilor excesiv revoluționare, ale
„dreptății absolute”:
„DAISY: Mi-e un pic rușine de ce numești tu iubire. Un
sentiment morbid, această mare slăbiciune a bărbatului. Și a
femeii.
„DAISY: Sunt idealistă. Caut dreptatea absolută”
(p.100).
„DAISY: Nu vreau să am copii. Ideea asta mă enervează.
BERENGER: Dar altfel cum vrei să salvăm lumea?
DAISY: Da' de ce s-o salvăm?” (p.99)
Având în vedere trăsătura intrinsecă a femeii de a fi
feminină, sau, cel puțin, tradiția multimilenară a suprapunerii
acestora prin cultură, discutăm despre un proces iar nu despre
faptul separării femeii de propria feminitate. Nu știm cum va arăta
lumea odată procesul finalizat, și nici nu știm dacă este
posibil.
Azi, femeia este încurajată să devină indiferentă, să nu mai
discrimineze, să nu mai discearnă între sine și lume prin
intermediul rosturilor sale. Singurul lucru promovat este să fie
este ea însăși dar fără rosturi, un paradox extrem de costisitor
psihologic și social. În felul acesta femeia este încurajată
să fie indiferentă față de cum (se) arată, cum se comportă,
preocuparea dezirabilă fiind aceea către satisfacția personală ca
atare și imediată. Urmarea este tulburarea echilibrului
personal între energiile sufletești de tip feminin și masculin,
respectiv dintre anima și animus, dar mai ales echilibrul
interpersonal, între femei și bărbați. Estetic, vorbim despre
retragerea frumosului din societate. Femeile se detașează de
condiția apariției lor feminine, pe care o consideră o obligație
care le răpește din drepturi. Transformările au loc pe multiple
planuri: personal, interpersonal, social, economic,
cultural.
Femeia detașată de propria feminitate înregistrează efecte de
natură bio-socială, între care amintim:
-aspectul persoanei se modifică, aspectul „îngrijit” capătă
conotații neutre sau este neglijat, persoana se îmbracă oricum,
cele mai răspândite haine fiind blugii negri mulați. În general,
persoana nu mai ține cont de aspectul fizic, fiind centrată pe
„lumea este așa cum o văd eu”, iar nu pe „lumea este funcție de cum
mă integrez în ea”. Concentrarea pe viața personală și detașarea de
urmările propriilor acte asupra altora, schimbarea paradigmei
energiilor sociale individuale de la grija de aproapele la
preocuparea pentru sine.
- „Mesajul” transmis în spațiul interpersonal se modifică.
Persoana își pierde atractivitatea prin prezență – primul lucru
remarcat, de regulă, de un bărbat la sexul opus. Pierderea
atracției-prin-prezență își asociază slăbirea inerentă a ritualului
de curtare și a stimulentului social general către politețe,
gentilețe, în general, comportamentele simbolice scad progresiv
până la anulare, cel mai afectat fiind cultul doamnei (venerarea
femeii-pivot social). Faptele și gesturile, informația circulate în
societate se rezumă la cele predominant informaționale și de
putere. Slăbirea în planul vizibil a componentei estetice a
relațiilor este urmarea erodării în planul invizibil a componentei
sufletești (grija de aproapele, capacitatea de experiere a
acestuia). În felul acesta relația socială se rezumă la un set de
instrucțiuni având ca finalitate activitatea rutinieră/orientată
către eficiența contabilă. Viața socială cu cei doi piloni ai săi:
ciclul muncii și ciclul vieții comunionale rămâne sub expresia sa
economic-muncitorească. Cu alte cuvinte, raportul social se
transformă în non-raport – însingurare, cu consecințele aferente:
depresie, inadaptare socială etc.
-În condițiile în care ritualul de curtare este tulburat ca
urmare a dezechilibrului anima-animus, formarea perechii devine
dificilă și, în consecință, demografia societății scade, atât
cantitativ, prin scăderea numărului de nașteri, cât și calitativ,
prin degradarea educației în familie și la școală, divorțialitate
și violență.
Dar ce înțelegem prin feminitate? Feminitatea este ansamblul
psiho-social, biologic și moral care este definitoriu pentru o
femeie care își asumă complexul moștenit al Doamnei, de ființă
primitoare și pătimitoare, întrupat maximal de Maica Domnului. Este
dimensiunea prin excelență fixatoare a umanității care, în același
timp, se confundă cu cultul casei și, deci, al familiei. În esență,
finalitatea feminității este dublă: morală și socială. Este
principalul factor ordonator al vieții și, în același timp,
zămislitoare, dătătoare de viață. Viața se confundă cu feminitatea,
atât sub aspect moral, cât și din perspectiva reînnoirii
societății.
Marea revoluție creștină prin care a trecut umanitatea, ideea
de om, antroposul, arăta Georges Duby într-o lucrare clasică –
Istoria vieții private, a constat în fixarea femeii ca element
primordial al solidarității și coeziunii sociale. Valorile fixate
astfel erau acelea ale „simplității inimii”, ale disciplinei și ale
„austerității sexuale”, în cadrul unei relații conjugale cu totul
noi față de lumea antică – limitată la contractul dotei și, relativ
lipsită de obligații. În Evul Mediu „înțelegerea conjugală” antică
devine iubire conjugală centrată pe „devotamentul dezinteresat” și
„plin de sensibilitate”, cu o sexualitate „lipsită de impudicitate”
(vol. 2, p.191). Orice încălca principiul „purității feminine”
(idem, p.179) era aspru pedepsit, finalitatea fiind asigurarea
ordinii sociale centrate în jurul „ocrotitorului familiei” care era
bărbatul ordine care, la rândul ei avea ca rost asigurarea resursei
de legitimitate și economice a copilului. Asigurarea succesului
biologic și social al copilului erau completate, la marile familii
nobiliare, de imperativul dăinuirii statului. Copilul, în
Evul Mediu, nu se putea arăta oricum în lume, ci doar în cadrul
unei ordini anume, care, la rândul ei era centrată pe acest binom:
„puritate feminină” – „ocrotitorul familiei”. Orice altă forme de
prezentare ale feminității, lăsate necontrolate de către diferitele
filtre sociale ale sexualității, erau considerate distrugătoare,
iar din punct de vedere economic și politic ruinătoare și
nelegitime:
„De altfel, impuritatea ca noțiune se aplică mai ales femeii,
chiar dacă bărbatul era autorul multor delicte sexuale. Înțeleasă
ca fiind izvorul și originea dragostei – demență senzuală
distrugătoare – femeia trebuia smulsă cosmosului său, cel puțin,
răului, pentru ca să fie trăită cu demnitate o legătură conjugală
și maternă plină de duioșie și edificatoare de societate. Astfel,
statutul femeii, și al familiei în general, se explică [în Evul
Mediu] prin caracterul sacru al trupului și prin exorcizarea
simțurilor ....” (Duby, 1994, p.195)
Jung, în largile sale exegeze privind feminitatea, sintetizate
de discipolii săi în Aspects of the feminine, arăta că marea
trecere din Antichitate în Evul mediu creștin a însemnat
îmbisericirea feminității, momentul în care femeia din obiect
sexual devine scop al devenirii, odată cu apariția Cultului
Doamnei, al cărei prototip este Maica Domnului. Desigur preocuparea
legată de venerarea feminității este de când lumea – cultul Zeiței
Pământ, însă niciodată formula de fructificare a puterilor feminine
nu a fost mai rafinată logic și mai înălțată moral ca acum. Pentru
că odată cu aceasta și energia sexuală masculină, atât de greu de
stăpânit altfel, este întoarsă pozitiv spre purtător odată ce este
îmbunătățită de cultul Maicii Domnului atot-prezente, o premieră în
istoria umanității, arată Jung, referindu-se la revelația
păstorului Hermas (op.cit, p.11).
Cultul Doamnei presupune, iată, și o nouă masculinitate – al
cărui ideal tip în Evul Mediu occidental a fost cultul cavalerului,
ajuns până la noi în mitologia folclorică a lui Făt Frumos. Prin
familia creștină, revenind la Duby, de astă dată la altă lucrare –
Evul mediu masculin, „carnea este deculpabilizată”, relația dintre
femeie și bărbat se întemeiază pe consimțământ. Împerecherea scapă
prin con-sacrare de păcatul primordial și este ridicată la rang de
taină, una dintre cele șapte taine – așezate atât la temelia
bisericii cât și a societății. Procesul are loc prin cultul marial
(al Sfintei Maria), prin interpretarea mistică a relației cununate
dintre bărbat și femeie (op.cit., p.61). Numai așa femeia este
revendicată pozitiv pentru sine și pentru societate.
Am pomenit, iată, despre Cultul Doamnei. Dar ce este Doamna?
Am specificat deja: prototipul ei este Fecioara Maria. Spre
deosebire de cultul păgân ancestral al Zeiței Pământ, Doamna este
mater dolorosa – necondiționat iubitoare, sacrificială, sursa
iertării, Biserica însăși, prototip care, astăzi, este în curs de
scufundare cu efectele deja sesizate atât de Jung cât și de
Ionesco.
În „Povestea Sfântului Graal. Spada cu băieri ciudate” din
„Romanele mesei rotunde” al Evului Mediu secolului al XIII, autorul
notează:
„.... când vrea o femeie să-și pună inima și mintea în joc la
viclenie, niciun bărbat nu i s-ar putea împotrivi. Și de aceea a
scris Solomon în cartea lui care se cheamă Pilde: «Am făcut ocolul
lumii și am căutat din răsputeri: n-am găsit o femeie bună». Chiar
în seara în care a scris cugetarea aceasta, a auzit un glas care-i
spunea:
- Solomoane, nu disprețui așa femeile. Prima noastră
mamă i-a adus mare necaz bărbatului; dar o altă mamă îi va aduce o
bucurie mai mare decât i-a fost necazul: și astfel o femeie va
îndrepta ceea ce a săvârșit rău o altă femeie. .... Solomon începu
să chibzuiască și să cerceteze de aproape tainele dumnezeiești și
Scripturile, în așa fel încât ghicii venirea slăvitei Fecioare,
care avea să-l nască pe Fiul Domnului.” („Povestea
Sfântului Graal: Spada cu băieri ciudate”, în „Romanele mesei
rotunde”, p.88)
Feminitatea este, deci, conservatoare și modernizatoare prin
imperativul adaptării, acordajul fin dintre acestea fiind perturbat
astăzi de imixtiunea ideologiei de gen – care separă persoana de
arhetipul său sufletesc, în cazul nostru femeia de anima și de
Cultul Doamnei. Dacă anima este complet neînțeleasă – pentru că
promotorii ideologiei de gen sunt în mare măsură semi-docți, Cultul
Doamnei, vectorizat de tradiție și credință, este dat la o
parte pentru că vectorii noii ideologii sunt atei și paricizi, și
deci, nu au acces nici la model, la pătimire, nici la caracterul
receptacular al feminității ca născătoare de Dumnezeu.
Intrăm, astfel, în ultimul ciclu privind
reprezentarea/autoreprezentarea femeii, care a parcurs mai multe
perioade: de la feminitatea venerată în sine (Botticelli, sec. XV),
la femeia în familie care poate fi dorită doar de soțul ei (Tițian,
sec. XVI), urmată de femeia rușinată de frumusețile ei
(Rembrandt – sec. XVII) și până la femeia sexualizată care nu se
rușinează de expunerea trupului său (Manet – sec. XX). (Scruton,
2011). Astăzi, prea adesea femeia este obiectualizată și
valorizată „pe bucăți”, arată Roger Scruton. Mai înainte de fi
rinocerizată, femeia a fost separată de familie și, discriminată
astfel, obiectivată „pe părți utile” libertății sale: carieră (prin
minte) și sex (părțile atractive ale trupului). Femeia modernă nu e
atât independentă cât desacralizată, arată Scruton. Analizând noile
reprezentări artistice, Scruton, arată că pe acest „drum”
frumusețea și capacitatea de iubire i-au fost furate (Beauty,
p.144). Trupul femeiesc, scrie Scruton, atunci când se arată,
pentru că nu mai știe cum să o facă, pentru că se înfățișează „pe
bucăți”, nu mai e frumos, este obscen.
“Recall the queasy feeling that ensues, when – for whatever
reason – you suddenly see a body part where, until that moment, an
embodied person had been standing. It is as though the body has, in
that instant, become opaque. The free being has disappeared behind
his own flesh, which is no longer the person himself but an object,
an instrument. When this eclipse of the person – p.41 by his body
is deliberately produced, we talk of obscenity.” Scruton. (2011),
p.40
Sexualitatea feminină era, totuși, până nu demult
ultimul factor-punte între persoane, presupunând un interes de
natură comună. Astăzi, reprezentarea despre sine are în centru, cum
am enunțat deja - indiferența. Dacă societatea și femeia se
raportau la feminitate, până nu de mult, pe axa
divinizare-rușine-expunere, astăzi paradigma s-a schimbat radical:
feminitatea nu mai este o miză: a apărut femeia fără feminitate,
neinteresată de celălalt, centrată pe un sine care este asexuat nu
prin asceză, ci pentru că nu mai este interesată de niciun fel de
punte către Celălalt. Ce se întâmplă mai departe este o întreagă
discuție, pentru că am fi tentați să spunem că femeia fără
feminitate nu reprezintă decât o perpetuă stare de criză. O lume
fără iubire: „Iubirea este dorința de frumusețe”, afirma atât
de limpede Platon în Phaidros (237d), și cu Platon închidem cercul
discuției femeie-feminitate-frumos-adevăr-sănătate-echilibru
social.
Cauza slăbirii feminității? Ambele trăsături fundamentale ale
feminității, primirea și pătimirea, care se manifestau prin cultul
casei, al frumosului, prin inocență și candoare, din care răsar
copilăria și o viață socială echilibrate, sunt stocate în
credință. Pe măsura slăbirii credinței, energia relațională (anima)
se retrage din manifestările conștiinței (Jung, p.5). Odată cu
aceasta, societatea sărăcește: oamenii merg la lucru, „la
distracție” și apoi la culcare. Viață socială nu este distracție,
ci degajarea atenției spre orice altceva decât lucrurile care sunt
axiale.
Pe de alta parte, conceptul de rinocerizare face parte din
problematica mai larga a barbarizării societății. Aceasta
reprezintă ieșirea comunității din rosturile propriului destin,
slăbirea formulei societale a comunității de destin (Nae
Ionescu, 2003), strânsă în jurul credinței și a neamului și
pulverizarea acesteia într-o constelație de interese
individualizate: „.... comunitatea de iubire a Bisericii se
acoperă structural și spațial cu comunitatea de destin a nației.
Asta e Ortodoxie.” (p.406) Comunitatea de destin funcționează
având ca motor energetic iubirea care, la rândul ei, este sursa
frumosului, a esteticului care ridică masele spre idee și adevăr.
Deci, odată cu slăbirea credinței apare și despiritualizarea,
etajul prin care energiile arhetipale sunt socializate și integrate
în personalitate. Termenul de „barbarizare” nu este pe deplin
satisfăcător, dacă ținem seama de faptul că popoarele barbare
posedau o coerență comunitară puternică. Semibarbaria, termenul
eminescian, reprezentând, de fapt, falsificarea fondului sufletesc
la care facem referire, ar putea fi mai potrivit: „Cine dintre
români are o cultură adevărată acela va fi tot de opinia aceasta și
singura sa părere de rău, precum și a noastră, ar fi că nu suntem
destul de barbari, având tăria și fecioria de simțiri ale
barbariei, ci că avem numai viciile civilizației pe de o parte,
numai viciile barbariei pe de altă. «Semibarbari», iată termenul
tehnic pentru starea noastră, pe care un istoriograf modern [î]l va
și întrebuința, cunoscând că această stare e de o sută de ori mai
rea decât barbaria, nevorbind de răutatea ei în alăturare cu
adevărata civilizație.” (Eminescu, „Opere”, XII, 375)
Ce este de făcut?
Foarte pe scurt:
Încetarea propagandei corect-politice, a sexualizării
copilului și a defeminizării femeii, la școală, în
media.
Demararea unor programe susținute pentru suportul economic și
medical al tinerelor familii și al celor monoparentale.
Reinițializarea programelor de orientare în spațiul social
pentru fete și băieți în școală prin programe lucrative, tabere
școlare, încurajarea grupurilor de socializare nedigitale, „de
vârstă”, pentru redescoperirea formelor clasice de socializare,
inclusiv a celor pre-maritale.
Susținerea culturală și politică a mesajului care valorizează
femeia, feminitatea, maternitatea, viața, copilăria, inocența,
candoarea.
Dezvoltarea unor programe de sănătate și educație pentru
tinere privind relația cu sexul opus, maternitatea, familia, în
termenii responsabilizării față de viață, nu a lichidării
acesteia.
Inițierea imediată a unor programe de oprire și de refacere a
vitalității demografice a țării: în plan cultural, economic, al
sănătății. De la încurajarea nupțialității, a educației pentru
viața de familie, cultura alimentației raționale, a relaționării cu
tehnica digitală și mass-media a tinerelor mame și a copiilor, până
la politici financiare dedicate, dezvoltarea rețelei de maternități
și a suportului medical de pentru mama și copil etc.
Pentru a structura toate acestea, considerăm necesară
înființarea unui Institut specializat în studii feminine – mama și
copilul, carieră, familie și timp liber, așezat sub dubla
autoritate a Academiei și Bisericii Ortodoxe Române, care să
studieze problematica și să propună întemeiat politicile publice
necesare.
În esență, demografia unei țări este expresia utilității
clasei ei politice pentru propriul popor, măsura în care aceasta îl
servește sau se îmbogățește pe seama lui. Nu putem avea vitalitate
demografică în absența recâștigării demnității naționale, a casei,
a dreptului de a munci și de a fi răsplătit corect în propria
țară.
Toate acestea, măcar dacă vor fi demarate, vor conduce la
creșterea calității spațiului public – a gradului de sănătate, de
civilizație, prin regăsirea frumosului și inocenței, a dăruirii,
reprezentate în cel mai înalt grad prin femeie.
Referințe
Presa
Digi24 (2021), „INS: Îmbătrânirea demografică a
populației României continuă să se accentueze”, 30 aug,
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/ins-imbatranirea-demografica-a-populatiei-romaniei-continua-sa-se-accentueze-1649915
Ibidem.
Banca Mondială, „Population growth (annual %) -
European Union”, [2022],
https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.GROW?locations=EU&name_desc=false
Eurostat, „Marriage and divorce statistics [2020]”
(2022),
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Marriage_and_divorce_statistics
. Adevărat, în 2021, rata nupțialității a crescut la 5,2, conform
Institutului Național de Statistică, „POP211A - Rata de
nupțialitate pe medii de rezidenta, macroregiuni, regiuni de
dezvoltare si județe”,
http://statistici.insse.ro:8077/tempo-online/#/pages/tables/insse-table
Viața medicală, „Rata avorturilor din România, dublă
faţă de media europeană” (2019),
https://www.viata-medicala.ro/reuniuni/rata-avorturilor-din-romania-dubla-fata-de-media-europeana-17003
, 29 nov.
Eurostat, „Large differences in share of caesarean
births” (2019),
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20191217-1
, 17 dec.
Jane Sandall et all (2018), „Short-term and long-term
effects of caesarean section on the health of women and children”,
The Lancet (2018), oct.13, 392 (10155),
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)31930-5/fulltext
Stanislav Grof, with Hal Zina Benett (1990)
Valahia News, „Romania Has among Lowest Breastfeeding
Rates in Europe” (2022), 9 august,
https://valahia.news/romania-has-one-of-the-lowest-breastfeeding-rates-in-europe/
Libertatea (2021), „Cifrele rușinii: româncele sunt
printre cele mai expuse din Europa la violență domestică și suntem
codași la egalitatea de gen”, 8 martie,
https://www.libertatea.ro/stiri/cifrele-rusinii-romancele-sunt-printre-cele-mai-expuse-din-europa-la-violenta-si-suntem-codasi-la-egalitatea-intre-femei-si-barbati-3439947
Newsweek (2022), „EXCLUSIV 4.000 de copii, abandonați
în primele 6 luni ale anului. De 5 ori mai puțini, adoptați”, 17
oct,
https://newsweek.ro/social/numarul-copiilor-abandonati-in-romania
„O femeie din 8 este supusă riscului apariției depresiei
postnatale (depresia postpartum), risc crescut pe întreg parcursul
primului an de după naștere.” – nu e limpede dacă cifra se referă
la România sau, în general – sursa: Arcadia medical (2017),
„Depresia postnatală: cum să o recunoști și să o depășești”, 29
mai,
https://www.arcadiamedical.ro/medinfo/depresia-postnatala-cum-sa-o-recunosti-si-sa-o-depasesti
Eurostat (2023), „Quality of life indicators –
leisure”, oct.,
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?oldid=529719
ProTv (2015), 9 aprilie, „Studiul care arata ca
îngrijirea personala nu este importanta pentru românce. Pe ce loc
suntem în topul regiunii”,
https://stirileprotv.ro/stiri/social/studiul-care-arata-ca-ingrijirea-personala-nu-este-importanta-pentru-romance-pe-ce-loc-suntem-in-topul-regiunii.html
Ziare.com (2020), „Cifrele care arată diferența
dintre salariile bărbaților și ale femeilor în România. De ce
câștigă bărbații mai mult ANALIZĂ”, 9 martie,
https://ziare.com/salariu/diferenta-salarii-intre-femei-si-barbati-1729195
Lucrări
* *, Romanele mesei rotunde, București: Ed. Univers,
1976
Gimbutas, Marija. (1989). Civilizaţie şi cultură.
Vestigii preistorice în sud-estul European, Traducere de Sorin
Paliga, Prefaţă şi note de Radu Florescu, București: Editura
Meridiane
Aris, Philippe, G., Duby. (1994). Istoria vieții private,
București: Ed. Meridiane
Duby, Georges. (1992). Evul mediu masculin. Despre dragoste și
alte eseuri, trad. De Constanța și Stelian Oancea, București:
Meridiane
Eugen Ionesco, „Rhinocéros”, Gallimard, 1959. Poate fi
consultată în limba română și aici: Regizor. Caut piesa
„Rinocerii”, de Eugen Ionesco,
http://www.regizorcautpiesa.ro/piese-de-teatru-online/Rinocerii-2464-1212.html
Grof, Stanislav, Benett, Hal Zina. (1990). The
Holotropic Mind. The Three Levels of Human Consciousness and How
They Shape Our Lives, San Francisco: Harper
Ionescu, Nae. (2003). Teologia. Integrala publicisticii
religioase, ediție, introducere și note de Dora Mezdrea, Sibiu:
Deisis
Jung, Karl. (1982). Aspects of the Feminine, from the
Collected Works of C.G. Jung, Volumes 6, 7, 9, ii, 10, 17,
Bollingen Series XX, translated by R.F.C. Hull, Princeton
University Press
Platon. (2011), Phaidros sau Despre frumos: dialog etic,
ebook, București: Humanitas
Scruton, Roger. (2011). Beauty. A Very Short
Introduction, Oxford, New York: Oxford University Press
Vulcănescu, Mircea. (1996). Către ființa spiritualității
românești. Dimensiunea românească a existenței, 3, ediție îngrijită
de Marin Diaconu, București: Ed. Eminescu