E cineva acolo? „Luna face ca lumina să apară mereu în fața mea
și-mi face fața să strălucească.” A fi sau a nu fi. Ei bine, e
povestea ce o pune pe Ofelia, nu pe Hamlet, în lumină. Lumină a
lunii, de vreți, a zborului, a imaginării, a iubirii. Unde mai este
loc de iubire?

E viziunea prin ochii Ofeliei. E o actriță atentă la toate
nuanțele, la toate detaliile, fragilă și putirincioasă. Este un
text covîrșitor de bun. Pentru că Dan Coman este un fin și subtil
cunoscător al psihologiei feminine. În urmă cu ceva ani, cred că în
2018, dar m-a cam scos de pe șine pandemia și nu mai pot pune în
timp prea bine evenimentele, am văzut un spectacol care m-a cucerit
pe loc, „Hamlet și noi”, creat de aceeași Antoaneta Cojocaru, cu o
trupă extraordinar de inventivă, un spectacol cu suflu tînăr,
vizionar, un amestec al perspectivelor, o regăsire a temelor din
vremea lui Shakespeare în zilele noastre. Cînd am aflat că, de data
asta, Antoaneta propune perspectiva din colțul Ofeliei mi-am zis în
barbă, hîm!, ăsta va fi ceva mișto tare, și mi-a fugit gîndul la
acel spectacol. Două laturi ale aceleași povești. Hamlet/Ofelia.
OFELIA. Afterlife, de Dan Coman, creat de Antoaneta Cojocaru. Cu
Antoaneta Cojocaru și trupa Beethoven Crisis. “În varianta
clasică, din Hamlet, Ofelia reprezintă o minoritate, fiind adesea
văzută ca o figură prea fragilă și, poate tocmai de aceea, lipsită
de importanță. Exact această minoritate capătă glas prin acest
discurs artistic și vorbește lumii cu demnitate despre acceptare,
despre înțelegeri mai profunde, cu sentimente și intenții bune și
blânde, valabile în orice veac, dar mai ales acum.” (din
prezentarea spectacolului). Ofelia poate fi oriunde, în oricare
femeie, între lumi, într-o dimineață în care cafeaua are gust de
pămînt, într-o bucătărie reală sau din vis ‒ “eu trăiesc în capul
meu, în bucătăria asta plină de flori” ‒ deasupra lunii, printre
nori, în aer. Sau sub pămînt. Antoaneta Cojocaru propune o Ofelie
măcinată de lupta continuă pentru iubire, cu spaimele și
alunecările în zone de neputință, copilăroasă și jucăușă, senzuală
și calină, plină de ardoare și foc, puternică. I-am simțit forța,
m-a dus cu ea în toate aceste zbateri și m-a lăsat fără suflu, este
extrem de frumos nuanțată “zbaterea” ei, un joc actoricesc atît de
fin ca gustul șerbetului de ciocolată pe care-l făceam cu bunica.
Bunicutza mea credea că șerbetul de ciocolată dă măsura măiestriei
gătelnițitului, cu cît era mai fin cu atît măiestria era mai
înaltă. Măiestria actorului și măiestria gustului.




Spectacolul produs de Laboratorul de Artă este un amestec bine
proporționat, senzual și forțos, în care muzica live, cu trupa
Beethoven Crisis prezentă pe scenă, se amestecă în faldurile
coregrafiei semnate de Ioana Marchidan, elementele de scenografie
bine creionate de Vladimir Turturică în toate elementele de decor,
costumele suave, pe sub văluri simți pasiunea, sînt semnate de
Iolanda Mutu Jr. Vocea Mariei Bucur (Beethoven Crisis) îți intră ca
o rază de soare în inimă și te poartă, fie în șoapte, fie cu toate
gravele glasului melodios. Realism și suprarealism adus de toate
aceste elemente și de luminile gîndite ingenios de Alin Popa.

“Într-o lume tot mai cinică și mai sterilă, condusă de dorința de
putere, de control sau de nevoia de a-ți face dreptate, Ofelia se
pierde, se dizolvă, dispare, rămânând în urma ei întrebarea: unde
mai e loc pentru iubire?” (din prezentarea spectacolului)
Fotografiile color îi aparțin fotografului Dinu Lazăr. Fotografia
alb-ngru îi aparține fotografului Dan Moruzan.