Poate fi un simplu gest un semn de diplomație? Poate fi o privire
elegantă sau tăioasă un simbol diplomatic? Poate fi atitudinea de
pe întregul corp semn al delicateței sau a indeciziei? Eu cred că
da. Toate pot fi semne ale unui întreg tablou. Sînt oameni care
vorbesc cu mîinile, alții care tac din priviri. Sînt gesturi care
ne trădează pe mulți dintre noi, unii le descifrăm, alții nu le
văd, sînt stări în noi care cresc și pe care fie le aruncăm într-un
colț interior, fie le dăm drumul în lume. Le-aș putea numi gesturi
diplomatice. Iar dacă contextul este cultural, devin cultural
diplomatice. Și am ales să-mi pornesc mica poveste a primelor două
zile de festival de teatru de la Suceava cu atenția pe care eu o
acord gesturilor, privirilor, atitudinilor oamenilor pentru că, pe
de o parte, mă fascinează zona asta, pe de altă parte, pentru că
ele vorbesc despre oameni. Iar mie-mi plac oamenii. Iar echipa,
pentru că am să încep cu ea, echipa Teatrului Matei Vișniec de la
Suceava este una legată prin cuvinte, dar mai ales prin gesturi și
priviri. Trăiri și emoții. Nu știu cît de mult realizează ei toată
chestia asta, eu sînt în afara lor, îi văd cum se mișcă la
începutul ăsta de festival. Sînt la un corp comun, unduios și
elegant, un corp comun format din mai multe elemente, dar care e
legat prin infinite legături subțiri. Au pus o ștachetă foarte sus
cu ediția a 8-a a festivalului. Știți în ce se vede asta? În
atenția la cele mai nevăzute detalii de către lumea largă. Da, este
o comunitate de oameni de teatru din toate zonele artelor
spectacolului, jurnaliști, oameni de comunicare, public, deci,
pestriți și amestecat, nu știu ce simte fiecare, dar eu am văzut
borna asta înaltă. Toată grija cu care s-au axat pe buna primire,
atenția față de fiecare invitat, prezentările în print pentru
broșurile cu programul festivalului, cu cele despre fiecare
spectacol în parte, comunicarea fină, atentă, concretă și curată în
așa fel încît să nu apară sincope sau nemulțumiri. Oooo, știți cît
de greu este asta?, aproape de imposibil, dar echipa asta de care
vorbesc are un ceva aparte pentru că nu mi-a dat impresia de efort,
totul parcă le iese natural. Nu am auzit o vorbă răstită, nu am
văzut un gest smucit, nu am sesizat o privire mînioasă. Iar dacă
ele au existat le-au ținut sub obroc, departe de ochii mei și a
celorlalți. Astea sînt gesturi simple de diplomație culturală. Tot
de diplomație culturală ține și alegerea evenimentelor și a
spectacolelor de teatru, aici e un melange de stiluri, ba un
performance teatral, ba un concert fusion marca Tibor Cari, ba o
premieră teatrală cu un text care e montat pentru prima dată în
țară, ba un concert rock. Toate fac ca întregul să fie unitar,
rotund. Deschiderea de festival, cu speechurile ei, unele mai atent
creionate, altele mai tînguitoare, mai lungi sau mai la obiect, a
fost împănată cu muzică clasică, asta a dat un aer mai lent, dar nu
dezlînat. Muzica a completat bine tabloul, am ascultat căldura din
clapele pianului cu coadă scurtă sub mîinile lui Johannes Onesciuc,
dar și nuanțarea bine temperată din glasul mezosopranei Viorica
Corjan. Ce a rămas după toate speechurile de deschidere? Teatrul
creează comunități. Cultura dezvoltă comunități. Eugen Ionescu
spunea într-un interviu că “politica îi divizează pe oameni, dar
cultura îi unește”. Iar completarea lui Matei Vișniec sună cam așa
“nu este cultura, ca și diplomația, o încercare de rotunjire a
unghiurilor?”. Eu cred că exact despre asta e vorba. Și ca să pun
eu o bulină verde la aceste gînduri ale unor intelectuali
redutabili am să mă duc în zona de creativitate a imaginilor
fotografice, dar și a bijuteriilor care pot fi statementuri
culturale. Și mă refer la ingenioasa idee a lui Mihai Nistor,
nominalizat la Uniter pentru video-proiecții, filmări și mapping
pentru spectacolulul “Antologia dispariției”, regia, Radu Afrim, la
Teatrul Vasile Alecsandri, Iași, de a surprinde în pixeli foto
felul în care se face publicitatea stradală în cadrul festivalului
de teatru de la Avignon și a aduna într-o expoziție toate aceste
instantanee. Nu ai simeze, nu ai printuri uriașe ce pot fi văzute
din orice colț te-ai afla, ci sînt în spiritul Avignon, un covor de
fotografii mici pe care nu-ți vine să calci. Mi-aș face o
pardoseală de tipul ăsta, mi s-a părut bestială ideea. Sigur, poți
aluneca de calci pe ele, se poate prinde vreo fotografie în tocul
cui al pantofilor sau le poți împinge cu botul trotteurilor ca să
fii sigur că nu te prăvălești chiar din foaierul teatrului. Ideea
este bestială, repet. Și tot în foaierul teatrului dai cu ochii de
un “atelier” de făcut bijuterii unicat, bijuterii cu impact vizual,
bijuterii-simbol ‒ o mică nicovală, zeci de dăltițe, ciocane mai
mici sau mai mari, de un fierăstru în miniatură, bucăți
neprelucrate de metale, dar și diferite brățări și broșe, marca
Andrei Stoica by ATELIER7. Seara și-a strîns poalele în Cetatea
Sucevei, pe un vînt recișor de mai care a dat fiori pe sub bluzele
invitaților, cu un concert inedit și spectaculos, un sound fresh
marca Tibor Cari&CT Project Passengers. Am dansat pe final, dar
mi-a venit să mă ridic să dansez de la primele acorduri. Violoncel,
contrabas, tubă, trompetă, saxofon, clarinet, tobe, bass, chiatră
electrică, clape și voci foarte bine armonizate, toate într-un
amestec de muzici românești, ungurești, sîrbești, evreiești. Un
amestec muzical sincronizat cu toate comunitățile din inima
Bucovinei. Și s-a oprit și vîntul, lumea s-a ridicat să danseze, am
plecat într-un mers mai săltăreț, așa îmi dădea ghes inima. Am
încheiat prima zi de festival, organizată impecabil, cu un cocktail
unde vorbele s-au amestecat cu bucate gustoase și vinuri seci sau
ușor parfumate, numai bine să închidem seara armonios. Ștacheta
pusă atît de sus a fost alegerea firească pentru echipa Teatrului
Matei Vișniec și a managerului Angela Zarojanu. Ziua a doua. Erau
umbre pe perdele, vagi raze de soare, părea cam răcoare, dar am
ales să deschid ușa balconului. M-am scuturat de somn. Am pornit
ziua ușor poticnit, am ales pentru cocktailul de cu o seară înainte
pantofii cu toc, iar eu nu mai port pantofi cu toc de mulți ani,
deci gleznele mele erau cam învechite la adaptarea asta
intempestivă, am tras o porție de gimnastică, am băut prima cafea a
zilei și hop la “Cuibul” de la teatru, acolo erau primele
evenimentele ale celei de-a doua zi de festival, o serie de lansări
și conferințe mișto. Am ajuns mai devreme, am dat peste Radu
Cucuteanu de la Junimea Iași, criticul de teatru Călin Ciobotari
era deja în sala de conferințe, cafeaua proaspătă sfîrîia în
cafetieră, un bol plin de mini napolitane, bine venite, de altfel.
A deschis ostilitățile prima conferință, colecția Hamletarium,
coordonată de cei doi de care am vorbit mai devreme cărora li s-a
adăugat carismaticul Matei Vișniec și Angela Zarojanu. Hamletarium
este o colecție de carte de teatru, de la universul lui Gorki văzut
de Călin Ciobotari la Virgil Tănase, scriitorul și regizorul plecat
în Franța în anii ’70, pînă la estetica coregrafei care a rupt
tipare, Pina Bausch. A urmat lansarea de carte a Tamarei
Constantinescu, actrița Teatrului Fani Tardini de la Galați, o
poezie de om, a vorbit despre cartea ei, „Bulgări de timp...
teatral”, coperta cărții fiind desenată de regizorul Cristian
Pepino. Un bulgăre de șarm vesel este Tamara Constantinescu. Și să
nu vă închipuiți o lansare de carte clasică, nu, nu, a fost un
dialog spumos cu Călin Ciobotari și Matei Vișniec. Nu știu cînd a
trecut timpul, dar o pauză de cafea e mereu binevenită, zumzăiala
s-a întins în tot spațiul din jurul cuibului din teatru, ba un
fursec apetisant, ba schimb de replici vesele, echipa teatrului, ca
un stup de albine harnice, mereu prezentă să nu lipsească nimic. Și
la un semn nevăzut ne-am așezat din nou pe scaune pentru conferința
Teatrul Azi!, cu Oana Borș și Irina Zlotea. Pentru foarte mulți
dintre noi, pentru mine revista Teatrul Azi! este legată direct,
concret, puternic de Florica Ichim. Am avut ocazia să o cunosc
puțin pe vremea cînd eram producător de televiziune și făceam o
emisiune culturală, am stat de vreo două ori de vorbă, iar vocea
hîrîită de fumător pasionat mă urmărește și acum, discuțiile puține
avute cu Florica Ichim mi-au dat sentimentul ăla de forță, de
agilitate a minții, de univers al lecturilor. Cred cu toată tăria
că Florica Ichim a creat o școală. Din păcate, doamna Ichim a
plecat dintre noi, dar moștenirea lăsată este dusă mai departe de
oameni care au simțit forța și pasiunea Floricăi Ichim, e o
redacție proaspătă, tînără, cu zvîc. Citesc revista destul de des,
mi se pare foarte fain că ei se încăpățînează să apară pe hîrtie,
nu online. E bucurie această revistă. Oana Borș, critic de teatru
și redactorul șef a vorbit aprins, apăsat despre revistă, despre
moștenirea Floricăi Ichim, despre cum deschid granițele revistei
pentru rubrici, articole noi, cum dau atenție oamenilor din toate
zonele de arta spectacolului, neuitînd să prindă în granițele astea
și publicul. Oana Borș și Irina Zlotea s-au completat și au dat
sentimentul de întreg. Citiți teatrru, citiți cronica de scenă,
citiți revista Teatrul Azi! Am tras adînc aer în piept, mi-am luat
cartea despre Pina Pausch, am eu ceva cu coregrafa asta atipică,
ah!, acel spectacol genial, Cafe Muller, cu scaunele, dansînd cu
scaunele, iar cum zicea Călin Ciobotari, acest spectacol e o
legătură extraordinară cu Scaunele lui Eugen Ionescu. Nu a existat
pînă acum vreo carte despre dansul ei, despre relaționarea ei cu
alte corpuri, cu obiectele, de abia aștept s-o citesc. Dar după
festival. Am coborît din Cuib, am băut un frappe făcut cu o cafea
aromată care mi-a plăcut teribil, am luat la pas niște străzi din
Suceava, m-am salutat cu niște oameni necunoscuți, am făcut niște
fotografii. Lejer, calm. Urma seara premierei naționale,
spectacolul „Cum l-am îngropat pe Stalin”, de Artur Solomonov, în
regia lui Theodor Cristian Popescu, cu trupa teatrului sucevean. Un
text nemontat vreodat’ pe vreo scenă din țară, cu autorul prezent
în sală, sala plină ochi. Un spectacol interesant, cu o scenografie
extrem de faină, cu clenci vizual foarte bun, eu fiind un om
vizual, semnată de Raluca Alexandrescu, cu o muzică originală
compusă de Ovidiu Iloc care a creat foarte bine o lume și a
aruncat-o cu toată greutatea subiectului pe umerii noștri. Nu e un
subiect ușor, are greutatea lui, are cîrligele în propria noastră
istorie, un spectacol care te pune pe gînduri sau dă de gîndit
asupra vremurilor de acum. Mie mi-au lipsit ceva mai multe drame de
emoție, spectacolul are părțile lui încărcate emoțional, dar eu
sînt mai turbată și mi se lipește de mine mai tare un spectacol cu
mai multă emoție. E, evident, un spectacol de văzut. Și hop,
scutură-te, Irino, de atmosfera spectacolului, și aruncă-te în
muzica trupei Urma, în Art Rock Café. Pfiii, ce nebunie de concert,
Just string by Urma. Nu e prima dată cînd îl ascult pe Oigăn și
Mani, dar a existat un vibe anume, e pe val acest cuvînt, deci,
să-l folosesc și eu, a sunat impecabil, un set de scenă centrală,
în mijlocul spațiului de la Art Rock, astfel puteai vedea absolut
orice, de la chitarele aliniate pe stative, la cabluri, sticla de
cervesa cu felia de lime atîrnată de buza sticlei. Și peste toate
dans, zîmbete, cîntat cu trupa, acea atmosferă care te rupe de
lumea obișnuită și te duce într-o lume ideală. Muzica. Festivalul
continuă, a pornit sus și merge perfect, e ca un motor care toarce
lin, nu scuipă benzină, nu dă rateuri. E o încîntare.