Atitudinea profesională a angajaţilor din sistemul bancar
românesc prezintă deficienţe majore, conform unui studiu de Mystery
Shopping efectuat de VBS – Business Solutions. Numai 12,5% dintre
băncile evaluate au reuşit să obţină notă de trecere din punctul de
vedere al excelenţei în relaţia cu clientul.
În ultimii ani, în care au avut loc schimbări drastice pe
piaţa financiar – bancară locală şi internaţională, populaţia
percepe băncile ca fiind cauza multor evenimente negative din
piaţă, si totuşi, fără bănci această piaţă nu poate exista.
Din dorinţa de a afla cum au reuşit băncile să schimbe această
percepţie şi ce măsuri au adoptat pentru a demonstra importanţa
orientării către client, specialiştii de la VBS – Business
Solutions au efectuat un studiu de Mystery Shopping axat pe
principalele 8 bănci din România. Aceştia au încercat să obţină
informaţii legate de produsele de creditare oferite persoanelor
fizice care doresc să-şi achiziţioneze o locuinţă prin intermediul
programului ”Prima Casă” sau prin produsele standard destinate
achiziţiei imobiliare.
Studiul arată că standardele româneşti în domeniul bancar
implică superficialitate, cărţi de vizită ”hand made” facute pe
post-it-uri, iar în unele cazuri chiar necunoaşterea produselor
vândute si greşeli grave de comportament.
Încă de la intrarea potenţialului client în unităţile bancare
s-au observat neconcordante importante cu privire la respectarea
regulilor de bază în relaţionarea interumană. Dacă întâmpinarea
clientului s-a făcut doar in jumătate din cazuri, nici măcar unul
dintre consilierii de credite nu s-a prezentat la iniţierea
conversaţiei. Numai 37.5% dintre aceştia au oferit carte de vizită
clientului.
Îmbunătăţirea calităţii serviciilor ar trebuie să pornească de
la modul în care clientul este întâmpinat, de la atenţia şi
consilierea de care ar trebui să beneficieze acesta şi în principal
de la parteneriatul care ar trebui să se stabilească între bancă şi
client. Fără acest parteneriat profitabil pe termen lung,
considerăm că vom asista în continuare la încercări eşuate de
loializare din partea băncilor.
Şi în ceea ce priveşte abilităţile personalului bancar de a
stabili nevoile clientului si a-l consilia spre un produs adaptat
necesităţilor lui, situaţia este destul de alarmantă. Dacă doar
37,5 % dintre unităţile bancare analizate au fost interesate sa
ofere o simulare personalizată clientului, aproape o treime dintre
acestea nu au considerat că merită efortul de a lista graficul de
ramburasare sau că ar trebui să-i menţioneze clientului că această
simulare are un caracter informativ şi poate suferi fluctuaţii în
funcţie de sumele înscrise pe actele doveditoare.
În plus, doar în jumătate dintre cazuri clienţii sub acoperire
au fost întrebaţi despre venitul lor net (salarial şi în unele
cazuri bonuri de masă, alte venituri fiind complet omise) sau dacă
doresc sa aducă un co-plătitor pentru a obţine creditul. Procentul
de 50 % se menţine şi în cazul întrebărilor legate de preferinţa
clientului pentru un credit în euro sau lei, iar dintre aceştia
doar jumătate au dat şi explicaţii concrete privind avantajele
corelate tipului de credit pe diferite monede.
Concluzionând, se poate spune că după mai bine de 7 ani de
criza, perioadă în care multe bănci au închis sucursale şi agenţii
încercând să devină mai profitabile, calitatea serviciilor oferite
de băncile prezente în România nu s-a îmbunătăţit
semnificativ.
Rolul băncii de a fi un consilier pentru client nu a fost un
rol asumat de băncile din România până în prezent, ceea ce a condus
în ultima perioadă la contabilizarea unor rezultate cantitative
dezamăgitoare pentru ambele părţi. Astfel, se impune în primul rând
o schimbare de abordare din partea băncilor.
Acest parteneriat profitabil nu poate fi obţinut decât
printr-o muncă susţinută din partea ambelor părţi implicate,
băncilor revenindu-le sarcina de a fi mult mai transparente, de a
consilia clienţii astfel încât aceştia să înţeleagă mai bine
produsul pe care-l achiziţionează, ce riscuri comportă şi costul
total al creditului (fără costuri ascunse). Tocmai de aceea, prima
direcţie de schimbare ar trebui să fie axată pe modul de abordare
al acestei relaţii de parteneriat cu clienţii, ce implică o
pregătire eficientă a personalului bancar, astfel încât să asigure
informaţii viabile clienţilor, printr-o abordare profesionistă şi
amiabilă. Nu în ultimul rând, progresele obţinute trebuie sa fie
măsurate constant pentru a putea atinge în cel mai scurt timp
performanţele dorite, ştiut fiind faptul că nu ai cum să gestionezi
şi să îmbunătăţeşti ceea ce nu măsori.
Articol oferit de Cosmina Voichiţa Meseşan,
Specialist în Mystery Shopping şi Customer Care - VBS & Dana
Neacşu, Manager în domeniul bancar
Vă stăm la dispoziţie şi pentru stabilirea unui program
personalizat de fidelizare a
Clienţilor dumneavoastră printr-un serviciu excepţional!
Clienţilor dumneavoastră printr-un serviciu excepţional!
Mystery Shopping * Training – Customer Care * Studii de
Marketing * Consultanţă