Nivelul mediul obținut de lanțurile de hypermarketuri în ceea
ce privește serviciile oferite, atenția și amabilitatea
personalului, este siutat între 58 - 74%, conform unui studiu de
Mystery Shopping efectuat de echipa VBS – Business Solutions, la
finele lunii martie.
Problemele apar de la prima interacțiune. În majoritate
hypermarketurilor au fost semnalate coşuri de cumpărături murdare,
pline de ambalaje sau resturi. Al doilea disconfort pentru clienţi
este legat de accesul limitat la anumite produse. În 58% din
magazinele evaluate din Capitală a fost observată marfă
depozitată impropriu: existau ambalaje desfăcute, baloturi de
produse care zăceau pe culoare şi făceau imposibil accesul
clienţilor la rafturi. "Am văzut un angajat care aproviziona
raionul cu legume-fructe şi care îşi lăsase căruciorul cu fructe pe
mijlocul culoarului, astfel încât era dificil să intri să te
serveşti”, precizează un client misterios. De altfel, raionul de
legume şi fructe este unul cu cele mai multe nereguli observate:
produse veștejite sau stricate, lipsa pungilor, prea puține cântare
sau unele nefuncționale. Mirosurile stringente apar în trei dintre
unitățile analizate: venind de la cutiile de căpșuni pline cu
mucegai sau de la raionul de carne și pește.
„Gradul de satisfacţie al clienţilor sub acoperire este
diferenţiat când vine vorba despre zona de produse proaspete. Chiar
în cadrul aceluiași lanț observăm procente situate între 23 și 92%,
care denotă mai mult implicarea sau neimplicarea personală a
fiecărui angajat, decât existența unui training sau a unei
proceduri unitare pe relația cu clientul care să funcționeze
eficient”, menționează Cosmina Voichița Meseșan, general manager la
VBS – Business Solutions.
Pe de o parte avem majoritatea angajaților de la raion
plictisiți, care nu păstrează un contact vizual cu clienții și
vorbesc monosilabic „Ce vă dau?”, Altceva?”, “Nu avem”. De
asemenea, clienţii sub acoperire au descoperit carenţe în
abilităţile angajaţilor de a promova spre vânzare şi alte produse,
67% dintre angajaţi nu i-au întrebat pe clienţi dacă doresc şi un
alt produs. Mai mult, nici la capitolul igienă nu este totul
perfect. Au putut fi observate mănuşi de protecţie uzate sau
purtarea mănuşii doar într-una dintre mâini.
De cealaltă parte au existat şi trei situaţii în care
atitudinea angajaţilor de la raionul de produse proaspete a fost
calificată ca fiind excepţională. "Mi-a recomandat mai multe
produse si mi-a spus fiecare ce conține că să pot alege în
cunoștință de cauză." spune unui dintre evaluatori. "Mi-a raspuns
cu amabilitate la întrebări, mi-a recomandat un produs pe care îl
consuma cu plăcere." completează un altul. "Mi-a spus mai multe
opțiuni de cașcaval și fiecare ce conține. Care e afumat, care e
clasic și de unde pot alege. S-a comportat impecabil." trage
concluzia un al treilea.
În privinţa modului în care erau aranjate produsele proaspete,
clienţii sub acoperire au remarcat că, în unele situaţii,
"vitrinele prezentau amprente, iar mezelurile erau deja feliate, nu
mai aveau aspect proaspat, iar unele felii erau deja franjurite"
sau că "produsele erau prea aglomerate în galantare şi nu erau puse
pe subcategorii".
Deși la capitolul curăţenie, zona caselor din supermarketuri
stau binişor, au existat şi două situaţii - la una dintre case erau
frunze de pătrunjel şi un bon fiscal pe jos, iar la cealaltă, urme
uscate de lichid de culoare roșu sângeriu.
Luând în considerare abilitățile de comunicare și chiar
regulile de bun simț, ultima impresie a clienților misterioși
oferită de casiere este una mult sub standardele admise. Dacă
fiecare din noi am învăţat să spunem “Bună ziua” şi “Mulţumesc”
încă de la grădiniţă, cum se explică faptul că în jumătate din
cazuri i se vorbește clientului pe un ton plictisit, expeditiv sau
chiar nepoliticos și o treime din casiere nici măcar nu salută
clientul chiar dacă acesta a făcut o achiziție în magazinul pe care
il deservește.
Aceeași atitudine se observă sporadic și în discuțiile între
angajați. O casiera avea o abordare tăioasă și limbaj „de cartier”
față de una dintre colege, folosind o expresie de genul "Ce fată de
nu înțelegi!? De aia ți-am cerut coș?”
La capitolul ”aşa nu” putem trece şi o experiență care a lăsat
clientul misterios cu un gust amar. Acesta menționa: "Am avut parte
de un incident care m-a făcut să nu-mi mai doresc vreodată să calc
în vreun magazin al acestui lanţ. Când am ajuns la casă, primul
lucru pe care l-am făcut a fost să o rog pe doamna de acolo să mă
ajute cu preţul unui covor care nu avea niciun fel de etichetă.
Inițial a încercat să facă tot posibilul să nu îl iau - că nu are
etichetă, ca ea ce să facă. La insistențele mele, a sunat la
departament și a venit cineva. Când am aflat cât costă, i-am spus
că nu îl iau. A început să se strâmbe și să bufnească. Am
întrebat-o frumos dacă s-a întâmplat ceva. A început să zbiere la
mine că stau oamenii jumătate de oră ca să nu cumpar eu și să îi
țin coada în loc. Am întrebat-o care este numele ei; deși este
reglementat, aceasta nu purta ecuson. Inițial mi-a spus că "și dacă
spun cum mă cheamă, ce crezi că poți să îmi faci", apoi, într-un
final mi l-a comunicat. Am plecat fară să-mi dea bonul de casă.
Precizez ca întregul incident a avut loc în prezența copiilor mei
de 4 și 7 ani, fară ca alt angajat sau superior să
intervină.”
E vital ca fiecare persoană care interacţionează cu clienţii
să fie atentă cel puţin la elementele de bază legate de
amabilitate, care stau la baza loializării clienţilor din retail şi
nu numai. Angajații din prima linie nu influențează doar volumul de
vânzări, ei sunt imaginea companiei pe piață, iar pierderea unui
client și propagarea unei reclame negative în piață pot fi
devastatoare pentru renumele acelui brand.