Este imposibil ca un restaurant să aibă succes fără a oferi o
atenţie deosebită şi servicii impecabile clienţilor săi, alături de
bucate gustoase şi o atmosferă impecabilă. Un studiu de Mystery
Shopping făcut de echipa mea de la VBS – Business Solutions la 12
locaţii ale celor mai mari lanţuri de restaurante şi pizzerii din
Bucureşti arată că ospitalitatea are încă un drum lung de parcurs.
Doar unul din trei clienţi sub acoperire a fost întâmpinat cu
căldură şi amabilitate, iar abilităţile de vânzare a ospătarilor
sunt încă la un nivel extrem de scăzut, atingând un rating de sub
50%.
Studiul a încearcat să surprindă toate elementele esenţiale
care contribuie la satisfacţia clienţilor ce servesc masa la un
restaurant, iar pentru aceasta a fost structurat în şapte părţi
pornind de la ambianţă şi confort până la calitatea alimentelor
servite, punându-se accent pe toate aspectele legate de
amabilitatea personalului, abilităţi profesionale sau legate de
stabilirea nevoilor.
Aşteptările clientelei româneşti au crescut faţă de anii
trecuţi, astfel lumea nu doreşte doar să ia masa şi să plece, ci se
aşteaptă la o ţinută impecabilă din partea ospătarului, la
informaţii referitoare la preparatele din meniu dar şi la
recomandări atunci când se află în dilemă. Un ospătar bun ar trebui
să ofere consiliere, să explice ingredientele preparatului ales şi
să poată afecta în cele din urmă decizia clienţilor săi. Este
necesar ca el să fie o gazdă excepţională şi să preîntâmpine orice
nevoie a clientului, să se ocupe de fiecare detaliu care poate
transforma o masă în oraş într-o experienţă de neuitat.
Realitatea este că deşi toţi ospătarii au dat dovadă că cunosc
destul de bine preparatele din meniu, doar o treime din ei au
menţionat meniul zilei sau au recomandat vreun preparat mai
deosebit. Mai mult, doar unul singur din doisprezece a putut
anticipa nevoile clienţilor.
Deşi majoritatea ospătarilor au fost prompţi în luarea
comenzilor, iar tonul discuţiei a fost unul respectuos şi volubil,
doar 33% dintre ei au oferit informaţii suplimentare privind
preparatele comandate fără o solicitare expresă a clientului. Prin
urmare, ospătarul trebuie să aibă pe lângă abilităţile necesare
muncii specifice şi cunoştinţe culinare aprofundate care să-l
apropie mai mult de client pentru a-i identifica nevoile şi apoi
a-l ghida pe client în luarea deciziei.
În plus, studiul arată că doar un sfert dintre ospătari au
reuşit să ofere alternative la anumite preparate sau să ofere
recomandări pentru o băutură care să se potrivească cu tipul de
mâncare ales. De asemenea foarte puţini au sugerat ideea unui
desert sau a altor preparate adiacente care ar fi putut fi servite
pe lângă meniul deja comandat. Aceste mici detalii fac clientul să
se simtă important şi să îşi doreacă să revină în acelaşi
restaurant. În cele mai multe cazuri, nu bucatele fac diferenţa ci
modul în care ele sunt servite, prezentate şi ”ambalate” de către
ospătar.
Promptitudinea este unul din aspectele la care ospătarii
excelează, aceştia preluând comanda la timp, aducând preparatele
fără întârzieri majore şi într-o ţinută conformă cu cerinţele de
servire. Bucatele servite au fost de cele mai multe ori de o
calitate superioară, servite întodeauna ireproşabil, aranjate cu
mult simţ estetic.
În toate cazurile investigate, cu o mică excepţie, nota a
venit la timp, corect completată iar restul primit înapoi până la
ultimul leu. Vremurile în care nota de plată trebuia verificată cu
atenţie pentru eventuale ”greşeli intenţionate” a trecut.
Din păcate, în ceea ce priveşte deschiderea spre o ascultare
activă, doar într-un singur caz din cele doisprezece analizate
ospătarul a fost interesat de un feedback real din partea
clientului, dacă a fost bună mâncarea şi dacă le-a plăcut servirea,
restaurantul sau ambianţa. Probabil că această reticenţă faţă de a
solicita feedback de la clienţi şi a fi deschis la orice sesizare
din partea acestora a dus la progresul lent al calităţii
serviciilor, nemaivorbind de interesul încă scăzut, deşi vital,
pentru cercetări de marketing sau Mystery Shopping.
Este important ca fiecare manager să conştientizeze importanţa
fidelizării clientului în crearea şi menţinerea unei afaceri de
succes, deoarece scopul final al fiecărui restaurant este de a
oferi alimente de calitate într-un mediu plăcut, servite creativ,
prin servicii impecabile pentru a oferi o experienţă culinară
excepţională de fiecare dată.
Articol oferit de Cosmina Voichiţa Meseşan, Specialist
în Mystery Shopping şi Customer Care
Tel. 0725 928 600 / E-mail: [email protected]