Siguranţa şi confortul cetăţeanului sunt pe ultimul plan
pentru taximetriştii din Bucureşti,conform unui studiu de
Mystery Shopping efectuat de
VBS – Business Solutions.
VBS – Business Solutions.
Lipsa unor criterii clare de selecţie a personalului, un parc
auto învechit şi neîngrijit însoţit de lipsa unor standarde şi
proceduri de monitorizare şi control a calităţii serviciilor a
condus în ultimii ani la o ierarhizare a companiilor de taximetrie
din Bucureşti exclusiv după costul pe kilometru şi numărul de
maşini deţinute. Mai mult, meseria de taximetrist a devenit una
conjuncturală, în lipsa unui alt loc de muncă.
Mirosul strident de ţigară, murdăria, lipsa aerului
condiţionat, muzica de proastă calitate sau volumul ridicat al
staţiilor de recepţie - emisie reduc considerabil confortul
clientului în timpul unei curse, transformând-o într-o experienţă
neplăcută, în plus, şi pe bani. Totul este condimentat cu
convorbiri personale ale taximetriştilor întinse ca duratã şi
într-un limbaj “colorat”, complet neadecvat.
Inventivitatea românului se pare că nu are limite atunci când
este folosită pentru a ciupi câţiva bani în plus pe cursă. În mai
mult de 50% din cazuri taximetriştii au omis să întrebe care este
ruta preferatã spre destinaţie şi în mod frecvent aceştia nu au
oferit restul corect. Mai mult, clienţii primesc şi “propuneri
indecente”, respectiv curse cu tarif prestabilit, fără pornirea
aparatului de taxare.
În ceea ce priveşte curtoazia şi profesionalismul
taximetriştilor putem menţiona că în majoritatea cazurilor aceasta
lipseşte cu desăvârşire. Mai invazivi decât cei care nu comunică
deloc cu clientul în timpul cursei, sunt taximetriştii care se
plâng de sistem şi ţara în care trăiesc şi care nu ezită nici o
clipă să-i învinovăţească pe toţi cei din jur pentru problemele
personale.
Până şi cele mai elementare noţiuni pe care ar trebui să le
cunoască un taximetrist sunt pentru unii o mare necunoscută. Deşi
trăim într-un deceniu al telefoanelor şi dispozitivelor inteligente
au fost identificaţi taximetrişti care nu cunoşteau nici măcar
bulevardele principale ale oraşului şi nici nu deţineau un aparat
GPS. Chiar în zona Piaţa Romană, unul dintre agenţii de Mystery
Shopping a fost plimbat în cerc, în jurul aceleaşi străzi de trei
ori, după care taximetristul “binevoitor” l-a poftit să coboare
înainte de destinaţie.
În cazul în care s-au semnalat întârzieri considerabile
şoferul nu cere scuze clientului, aşa cum ar trebui, ci doar caută
scuze pentru întârziere. Deşi au fost introduse măsuri punitive
pentru şoferii ce întârzie la comandă, aceştia nu ezită să îşi
manifeste frustrarea şi nemulţumirea pentru aceste măsuri de ordin
intern tocmai asupra clientului.
Siguranţa călătoriei este un alt aspect ce ar trebui mult
îmbunătăţit. Starea tehnică a maşinilor lasă mult de dorit, iar
faptul că în mod frecvent au fost depistaţi şoferi ce nu au o
relaţie contractuală cu compania de taximetrie, alţii decât
posesorii licenţei pentru acea maşină, pun clienţii într-o situaţie
extrem de vulnerabilă în cazul unor incidente pe parcursul
călătoriei.
Totuşi călătoria cu taxiul s-ar putea transforma din
“întâmplător” în “deseori’ şi din “frustrant” în “reconfortant”.
Cum? Prin aducerea serviciilor la standarde superioare şi
oferirea unui serviciu excelent clienţilor.
“În momentul în care companiile de taxi vor înţelege să îşi îmbunătăţească cu adevãrat serviciile din perspectiva oferirii excelenţei în relaţia cu clientul acestea vor beneficia de un atu extrem de important - creşterea în mod natural a portofoliului de clienţi şi fidelizarea acestora. Acest pas va defini cu adevãrat graniţa între servicii de duzină şi servicii de excelenţă, între amatorism şi profesionalism.” concluzionau la finalul studiului Adelina Cîrstea şi Cosmina Voichiţa Meseşan.
Articol oferit de:
Cosmina Voichiţa Meseşan – VBS Business Solutions şi Adelina
Cîrstea – SharExperience