Deși sezonul estival a început și hotelierii se laudă cu
servicii de top, un studiu de Mystery Calling efectuat la unitățile
de cazare de pe litoralul românesc arată că doar în 40% din
cazurile analizate potențialul client a primit o ofertă concretă
conform dorințelor sale. Mai mult, abilitățile de vânzare ale
personalului din departamentul de rezevări sunt la un nivel
minimal: un singur hotel din cele 15 evaluate a menționat
serviciile premium oferite în raport cu concurența.
Acest studiu de Mystery Shopping, numit în unele surse “client
guest”, a fost efectuat de echipa VBS – Business Solutions, între
20 si 27 mai a.c. la principalele principalele hoteluri de 4* si 5*
de pe litoralul Mării Negre şi a încercat să surprindă toate
elementele ce contribuie la satisfacţia clientului în momentul
primei interacţiuni telefonice. Au fost urmărite atât aspectele
legate de amabilitate şi etichetă la telefon, cât şi abilităţile
personalului ce deserveşte clientul de a identifica dorințele și
profilul acestuia.
A oferi încredere și a convinge la telefon, a informa corect
și complet clienții sunt aspecte esențiale pentru orice unitate de
cazare care dorește să își transforme fiecare apel într-un client
câștigat. Cu toate acestea unul din trei receptioneri a avut un ton
expeditiv sau plictisit la telefon și mai mult de jumatate dintre
cei analizați nu au menționat concret facilitățile incluse în preț,
de la accesul gratuit la piscină și spa, la parcare sau uneori
chiar plajă privată, aspecte care pot înclina balanța în favoarea
celor care vor și pot oferi informații.
Având în vedere că așteptările unui client la 4* și 5* sunt
destul de ridicate, scenariul cuprindea și o solicitare mai aparte,
adițional celor două nopți de cazare. Mai exact, potențialul client
dorea să sărbătorească aniversarea unui an de căsătorie și solicita
o șampanie în cameră, o cină romantică sau ceva mai special.
Dezamăgirea contiună și în această privință, doar jumatate dintre
recepționerii evaluați au reacționat într-un mod proactiv, venind
cu un răspuns pozitiv sau cu propuneri în acest sens.
La capitolul „așa nu” putem menționa o persoană de la
departamentul de rezervări care părea extrem de distrată în
momentul în care propune o alternativă pentru un moment romantic și
mentionează clientului că tariful comunicat e pentru doua camere cu
mic dejun, în loc de una. Iar surpizele nu se opresc aici. Un alt
operator dintr-un renumit hotel din Mamaia, a pus clientul în
așteptare de patru ori într-o singură conversație telefonică pentru
a se consulta cu o colegă privind tarifele și serviciile pe care le
poate oferi, de fiecare dată fără a folosi opțiunea „hold” a
telefonului. Mai mult, chiar dacă îi confirmă de două ori că îi va
trimite și pe email oferta de weekend dorită, la finalul
convorbirii acest lucru nu mai este posibil și clientul va trebui
să revina tot el cu o nouă solicitare în scris.
S-a remarcat, de asemenea, o lipsă de interes pentru a crea o
bază de date pentru clienţi, nici măcar unul dintre evaluatori nu a
fost chestionat dacă a mai trecut pragul respectivului hotel și
doar 2 din cei 15 recepționeri analizați a întrebat clientul care
este numele și numărul său de telefon. Lipsa unei astfel de
evidenţe privează sectorul hotelier de lux de la noi de o categorie
importantă de clienţi şi fac din fidelizarea lor un concept ce încă
se află la capitolul obiective de atins.
Ospitalitatea unităților de cazare de pe litoralul românesc a
rămas doar o amintire frumoasă și majoritatea turiștilor aleg să
își petreacă concediu în străinătate, unde atenția față de clienți
face cu adevarat diferența. Oare ne dorim doar un turism de weekend
sau suntem dispuși să schimbăm ceva în viitor? Să conștientizăm cu
adevarat că investiția în calitatea serviciilor și a personalului
sunt vitale nu doar pentru supraviețuirea afacerii, ci și pentru
dezvoltarea economiei și a turismului românesc.”
Articol oferit de Cosmina Voichiţa Meseşan, Specialist
în Mystery Shopping şi Customer Care
Tel. 0725 928 600 / E-mail: [email protected] /
www.solutiideafaceri.ro
Venim în sprijinul companiilor orientate spre client prin
realizarea acestor studii de
Mystery Shopping și susţinerea seminariilor:
“Excelență în relația cu clienții și gestionarea eficeintă
a reclamațiilor“
Agenda evenimentelor: Constanţa - 9 Iunie * Bacău - 19 Iunie *
Bucureşti - 25 & 26 Iunie