75 % dintre clienţii sub acoperire care au trecut pragul
farmaciilor din capitală, într-un studiu de Mystery Shopping
efectuat de VBS – Business Solutions, nu au fost satisfăcuţi de
consilierea şi atitudinea personalului din aceste unităţi.
Aceste evaluări pot reprezenta un punct de plecare în încercarea de
a răspunde întrebărilor ridicate cu privire la modalităţile prin
care care farmaciile îşi pot menţine clienţii sănătoşi, loiali şi
nu în ultimul rând mulţumiţi.
Scenariu abordat de către clienţii misterioşi a fost unul
clasic şi a presupus solicitarea unor medicamente pentru atenuarea
stării de răceală. Rezultatele studiului au relevat deficienţe atât
la nivelul determinării nevoilor şi consilierii potenţialilor
clienţi (în cazul în care aceştia nu dispun de o reţetă prescrisă
de un medic), cât şi în ceea ce priveşte atitudinea empatică cu
care se presupune că ar trebui să fie trataţi.
Farmaciştii şi-au concentrat atenţia mai mult pe înşiruirea a
2-3 denumiri de medicamente dintre care clientul este pus să aleagă
(sub formă de pliculeţe solubile), omiţând în peste 60% din cazuri
să întrebe care sunt simptomele prezentate sau pentru cine sunt
acestea achiziţionate (vârsta pacientului). Clientul este pus faţă
în faţă doar cu nişte denumiri care de cele mai multe ori pentru el
nu au nicio rezonanţă sau cel puţin acesta nu cunoaşte idicaţiile
terapeutice şi diferenţele dintre ele. Un alt aspect deloc de
neglijat este faptul că toate recomandările sunt îndreptate doar
spre gama de medicamente masiv promovate şi exclusiv din gama
preţurilor ridicate.
... ... ...
Nu trebuie omis nici faptul că stabilirea legăturii empatice
şi înţelegerea stării de sănătate a fiecărui pacient în parte jocă
un rol major în menţinerea clienţilor mulţumiţi şi loiali, aspect
înţeles şi pus în practică doar de 37% dintre farmaciştii cu care
potenţialul client a intrat în contact. Rostirea unui simplu cuvânt
ca de exemplu “Sănătate” nu este doar o dovadă de profesionalism
din partea personalului din farmacii, ci reprezintă o cerinţă de
bază a interacţiunii umane.
La capitolul campanii de fidelizare, trebuie menţionat că în
ciuda faptului că aproape toate farmaciile vizate în acest studiu
au lansate diferite tipuri de carduri, doar în jumătate din cazuri
potenţialii clienţi au fost întrebaţi dacă deţin sau nu un astfel
de card şi doar unul din opt farmacişti a menţionat concret în ce
constă avantajele pe care acesta le oferă.
... ... ...
Orice farmacie este dependentă de satisfacţia resimţită a
pacienţilor, deoarece aceştia sunt coloana vertebrală a activităţii
sale, fără de care nu ar putea să îşi menţină profitabilitatea pe
piaţă. Oferirea unui serviciu excepţional ce duce necontenit la
câştigarea clientului pe termen lung, continuă adesea dincolo de
onorarea nevoile medicale directe şi se bazează tot mai mult pe
amabilitate, consiliere, încredere şi empatie. Pentru a excela la
aceste capitole este nevoie mai presus de toate de implementarea
unui program continuu de monitorizare şi îmbunătăţire a serviciului
oferit clienţilor, de un training personalizat în comunicarea
eficientă cu pacientul şi de măsurarea permanentă a progreselor
obţinute, pentru a asigura satisfacţia şi loialitatea clienţilor
atât în farmacii, cât şi în alte instituţii medicale.
Articol oferit de Cosmina Voichiţa Meseşan, Specialist în
Mystery Shopping şi Customer Care - VBS
Vă stăm la dispoziţie şi pentru stabilirea unui program de monitorizare şi îmbunătăţire a serviciului oferit pacienţilor / clienţilor personalizat companiei dvs. - oriunde în ţară!
SEMINAR "Excelenţă în relaţia cu
Pacienţii"
Seminar destinat personalului din receptie & call center,
asistente, medici, optometrişti, medici stomatologi şi
farmacişti.Program personalizat - oriunde în ţară (grupe de min. 7 persoane)
Program:
~ Necesitatea satisfacerii clientului
~ Comunicarea eficientă cu pacientul
~ Construirea încrederii în cadrul convorbirii telefonice
~ Construirea încrederii în cadrul convorbirii telefonice
~ Reclamaţiile şi gestionarea pacienţilor
sceptici
+ Filmuleţe motivaţionale
Detalii & înscrieri la: Tel. 0725 – 92
86 00 * E-mail: voichita@solutiideafaceri.ro
RECOMANDĂRI:
“Este un curs excelent pentru întregul personal medical, dar mai ales pentru cei care relaţionează direct cu pacienţii, pentru că ne ajută şi ne orientează în rezolvarea multor probleme ce pornesc de la lipsa de comunicare… Cursul ne învaţă cum să facem faţă unor conflicte, în mod elegant, aşa încat să nu afectăm relaţia cu pacientul. Chiar şi în situaţii dificile (multe tipologii umane), când întâlnim un conflict de comunicare, este important să nu uităm că pacientul este cea mai importantă persoană pentru cabinetul nostru, că pacientul nu îl “deranjează” pe medic, ci că este însuşi scopul muncii noastre, că pacientul nu este o fişa medicală conţinând o serie de simptome, ci o persoană cu valori şi sentimente care trebuie înţelese şi tratate cu respect. ” (Dr. Cristian Butaliu – Medic specialist chirurgie ortopedică)
“Este un curs excelent pentru întregul personal medical, dar mai ales pentru cei care relaţionează direct cu pacienţii, pentru că ne ajută şi ne orientează în rezolvarea multor probleme ce pornesc de la lipsa de comunicare… Cursul ne învaţă cum să facem faţă unor conflicte, în mod elegant, aşa încat să nu afectăm relaţia cu pacientul. Chiar şi în situaţii dificile (multe tipologii umane), când întâlnim un conflict de comunicare, este important să nu uităm că pacientul este cea mai importantă persoană pentru cabinetul nostru, că pacientul nu îl “deranjează” pe medic, ci că este însuşi scopul muncii noastre, că pacientul nu este o fişa medicală conţinând o serie de simptome, ci o persoană cu valori şi sentimente care trebuie înţelese şi tratate cu respect. ” (Dr. Cristian Butaliu – Medic specialist chirurgie ortopedică)