Hot News - Martie 2010
Povestea Cosminei Meseşan este una asemănătoare cu cea a
sutelor de tineri români care au plecat în străinătate pentru se
perfecționa și a-și face o carieră de succes. Povestea ei diferă
însă prin faptul că a ales să se întoarcă în România după 3 ani de
munca în Los Angeles și să înceapă o afacere într-un domeniu
relativ nou la noi: Mystery Shopping. Despre ce înseamnă și ce
presupune Mystery Shopping-ul, cum se prezintă piața din România
față de cea din SUA, despre preturi și cum să-ți îmbunătățești
serviciile citiți în interviul realizat de
HotNews.ro cu Cosmina Voichiţa
Meseşan.
Rep: Ai plecat în SUA în 2005 cu un training în
marketing și te-ai specializat în Mystery Shopping, un domeniu nu
prea cunoscut în România la acea data...
Cosmina Voichiţa Meseşan: Am lucrat în SUA, în Los Angeles,
mai mult pe Customer Service și în același timp am urmat cursurile
școlii de marketing așa ca am găsit oportun să le îmbin pe cele
două, să verific calitatea serviciului cât și să intru puțin în
tainele cercetării de marketing. După cum se știe, cercetarea de
Mystery Shopping este o cercetare calitativă de marketing, la
limita cantitativului după unii specialişti, care are în vedere, nu
doar verificarea comportamentului angajaților, așa cum greșit s-a
introdus în România acest concept, ci, în special, îmbunătățirea
calității serviciilor pe termen lung.
Rep: Deci ai început să profesezi în Mystery Shopping
...
CM: Da. Am lucrat doi ani în Mystery Shopping pe anumite
proiecte. În acelaşi timp am lucrat în retail în cele mai mari
mall-uri din California, apoi ca specialist Customer Service pentru
o companie de piatra naturală.
Rep: Aveai în față perspectiva unei cariere și ai ales să
te întorci în România. De ce?
CM: Din mai multe motive, cel mai important fiind familia.
Resimțeam puternic lipsa familiei și a prietenilor mai ales în
condițiile în care acolo munceam foarte mult și aveam puțin timp
pentru viața privată. Apoi eu mă încăpățânez să cred ca se pot face
lucruri frumoase și în România și am vrut să profit de studiile și
toată experiența acumulată acolo pentru a începe un nou drum acasă.
Însă abia atunci când te întorci în țară după mai mulți ani îți dai
seama de diferențe.
În SUA un client nemulţumit va alege să reclame. În România ești privit ca ultimul om daca faci asta.
În SUA un client nemulţumit va alege să reclame. În România ești privit ca ultimul om daca faci asta.
Rep: Cum ai găsit piaţa de profil din România față de cea
din SUA?
CM: În America activitatea de Mystery Shopping se practica pe
scara larga din 1947 și fiecare companie apelează la acest serviciu
o dată sau de mai multe ori pe lună. În România activitatea este
relativ nouă pe piață, există multe concepte greșite introduse în
practică, iar mai bine de 50% din manageri nu au auzit de acest
serviciu. Apoi, problema majoră e ca la noi încă nu se pune cum
trebuie accentul pe calitatea serviciului oferit, ci continuăm să
mergem pe principiul "las-o că merge și așa". În State se pune mult
mai mult accentul pe satisfacerea clientului.
Criza economica are și aspectele ei pozitive, în acest sens
companiile fiind tot mai interesate acum să-și păstreze și
fidelizeze clienții. Inainte însă de a-i face pe angajați să
înțeleagă cum trebuie să se comporte în raport cu clienţii trebuie
schimbată atât mentalitatea angajatorului cât și a cetăţeanului
care trebuie să înțeleagă că merita să fie tratat cum se cuvine și
că poate merge la concurență dacă nu este mulţumit.
În SUA, un client nemulţumit de anumite servicii se duce și reclama. Managerii îl privesc cu respect pentru că astfel pot identifica o anumită problemă existentă. Studiile arată că dacă dai curs plângerii unui client acesta îți va deveni fidel fiindcă își dă seama ca el contează pentru tine. În România însă, cel care reclama este privit ca ultimul om, iar angajatorii și managerii se gândesc că reclamația le va aduce lor diverse sancțiuni.
În SUA, un client nemulţumit de anumite servicii se duce și reclama. Managerii îl privesc cu respect pentru că astfel pot identifica o anumită problemă existentă. Studiile arată că dacă dai curs plângerii unui client acesta îți va deveni fidel fiindcă își dă seama ca el contează pentru tine. În România însă, cel care reclama este privit ca ultimul om, iar angajatorii și managerii se gândesc că reclamația le va aduce lor diverse sancțiuni.
Rep: Deci Mystery Shopping nu înseamnă doar evaluarea,
mustrarea sau recompensarea angajaţilor?
CM: Nu. Și acest concept introdus la noi este total fals.
Scopul principal al acestei activități este îmbunătățirea
serviciului oferit clientului, de aceea pentru a avea efectul
scontat trebuie să fie în parte un proces complex, continuu și în
corelaţie cu un program eficient de training, cercetarea gradului
de satisfacere a clientului, tehnici eficiente de motivare a
angajaţilor cu privire la calitatea servirii și o politica
orientată spre client.
La noi se merge prea des pe "las' că merge și așa"
La noi se merge prea des pe "las' că merge și așa"
Rep: Mulți patroni înţeleg activitatea de Mystery Shopping
prin trimiterea unor cunoscuţi prin propriile magazine sau firme.
Este corect? Cine poate face activitatea de Mystery
Shopping?
CM: Aparent este varianta cea mai la îndemână. Ea va produce
totuși rezultate limitate. Serviciul de Mystery Shopping are un
randament mult mai mare dacă este făcut de o firma independentă,
deoarece evaluarea este mult mai obiectivă iar scopul ei este de a
se vedea calitatea serviciului prin ochii clientului obișnuit, iar
cei care sunt din interiorul firmei vor cunoaște prea mult din
bucătăria internă a firmei.
Rep: Oricine poate deveni peste noapte client
misterios?
CM: Nu. Iarăşi un concept fals. Chiar dacă agenții de Mystery
Shopping corespund tipologiilor de clienţi obişnuiţi (și de obicei
sunt) și aproape oricine poate deveni client misterios, aceştia
trebuie, totuşi, să fie special instruiţi să evalueze și să
raporteze informaţiile observate. Uneori lipsa de pregătire a
clienţilor misterioşi a dus la erori grave, demascarea acestora de
către persoanele evaluate și la scepticismul din piaţă privind
eficiența activității de Mystery Shopping. Organizaţia
internaţională pentru certificarea clienţilor misterioşi este
Mystery Shopping Providers Association. Certificarea trebuie făcută
anual, iar în străinătate ea este obligatorie. Lucrând personal ca
agent în acest domeniu în Los Angeles am avut nevoie de o
certificare data de MSPA - North America. La noi însa, așa cum am
mai spus, se merge prea des pe prinicipiul "las' că merge și
așa".
Rep: Cât de des apelează firmele la serviciile
dumneavoastră?
CM: Din păcate, la noi, majoritatea companiilor apelează o
dată sau de două ori pe an la această cercetare și, în special, în
preajma desfășurării unor campanii speciale. Pentru a avea
eficiență Mistery Shopping-ul trebuie facut constant, lunar sau
bilunar. În acest fel angajații vor ști că sunt în permanență
verificați și se vor strădui să ofere un serviciu cât mai bun.
Practica ne arată că sunt necesare 5-7 evaluări consecutive
împreună cu un program specializat de training pentru a schimba
comportamentul angajaților și a aduce îmbunătăţiri considerabile în
servire.
68% din clienții care pleacă la concurență o fac din
cauza calității serviciului.
Rep: Ce costuri implica serviciul? Și-l poate permite orice
firma sau numai firmele mari?
CM: Și-l poate permite orice firma. Depinde, totuși, de
complexitatea programului desfășurat. O evaluare poate pleca de la
200-300 de euro pentru 2-3 magazine și poate ajunge la câteva mii
de euro. Pentru a veni în întâmpinarea clienţilor și a le explica
și mai bine ce este aceasta activitate și ce beneficii le-ar putea
aduce am creat primul blog de gen din România dedicat monitorizării
și îmbunătățirii serviciului oferit.
Rep: Ce câştigă cel care apelează la acest
serviciu?
CM: Întrebarea aceasta o primesc frecvent. Cel mai simplu spus
ar fi că te ajuta să-ţi loializezi clienţii, dar problema e mult
mai complexă. Am elaborat un document care să explice în mare
pierderile suportate de magazin în situaţia în care îi pleacă unul
sau mai mulți clienţi. Simplist spus, dacă un client cumpăra de la
tine de 10 Euro o data și face cumpărături de patru ori pe lună, pe
zece ani valoarea cumpărăturilor se ridica la 4.800 de euro. Iată o
pierdere însemnata la un singur client.
Costurile atragerii unui nou client sunt de 10 ori mai mari decât păstrarea celor existenţi, iar costurile atragerii celor pe care i-ai pierdut sunt și mai mari. Studii europene (conf. MSPA) arata ca 68% din clienţii care pleacă la concurență o fac din cauza calităţii serviciului. Nemulţumirea e și mai contagioasa. Un client mulţumit va face reclamă pozitivă firmei la aproximativ trei persoane, iar un client nemulţumit va face reclamă negativă la chiar mai mult de zece persoane, chiar dacă doar 5% dintre aceștia (conform MSPA) recurg la reclamații. Pentru a fi o corelaţie între reclama negativă și cea pozitivă clienții satisfăcuți trebuie să reprezinte o proporție de 80%.
Costurile atragerii unui nou client sunt de 10 ori mai mari decât păstrarea celor existenţi, iar costurile atragerii celor pe care i-ai pierdut sunt și mai mari. Studii europene (conf. MSPA) arata ca 68% din clienţii care pleacă la concurență o fac din cauza calităţii serviciului. Nemulţumirea e și mai contagioasa. Un client mulţumit va face reclamă pozitivă firmei la aproximativ trei persoane, iar un client nemulţumit va face reclamă negativă la chiar mai mult de zece persoane, chiar dacă doar 5% dintre aceștia (conform MSPA) recurg la reclamații. Pentru a fi o corelaţie între reclama negativă și cea pozitivă clienții satisfăcuți trebuie să reprezinte o proporție de 80%.
Tratarea corespunzătoare a clientului e o dovada de
normalitate și civilizație și nu trebuie uitat că el deține arma
supremă împotriva firmei: posibilitatea de a spune pur și simplu
NU.
~~~~~~
Programe personalizate de Team Building – “Misiune
sub acoperire”
Pornind de la activitatea de mystery shopping, am creat de
curând şi un nou concept de team building, denumit sugestiv
„Misiune sub acoperire”, cu efecte benefice asupra orientării
angajaţiilor către client. Acest concept presupune efectiv
angrenarea echipei într-un mic studiu de mystery shopping, de cele
mai multe ori într-un mediu relaxat, cum ar fi: evaluarea unei săli
de fitness, a unui restaurant sau a unei pensiuni (pentru un
program personalizat de două zile). Obiectivele acestui team
building sunt îndreptate atât spre focusarea atenţiei persoanelor
angrenate pe micile detalii ce conduc la excelenţa în relaţia cu
clienţii, cât şi spre consolidarea echipei şi a relaţiilor între
colegi.