Pe 25 decembrie întreaga suflare creştină sărbătoreşte
Naşterea Domnului Iisus Hristos. Moment definitoriu, Naşterea
Mântuitorului umple de fericire inimile tuturor iubitorilor de
Dumnezeu. Curaţi la suflet şi la trup, în prima zi de Crăciun ne
îndreptăm spre biserici pentru a ridica imnuri de slavă lui
Dumnezeu.
Sau nu.
Mai sigur nu.
În general memoria colectivă este scurtă. Câţiva ani în
urmă, câteva decenii, poate un secol, totul pare veşnicie. Privirea
nu se ridică mai departe, în vechime unui popor sau a unei
civilizaţii. Tot ceea ce este acum pare verosimil şi normal, fără a
putea încerca să înţelegem că istoria reprezintă o poveste de
viaţă, care în timp a evoluat, s-a transformat, păstrând însă, fără
echivoc, elementele fundamentale. Un pic modificate, redenumite, în
esenţă rămânând aceleaşi.
Mai este un aspect, la fel evitat. Istoria reprezintă,
în mod esenţial, prezentarea unei experienţe de viaţă ce se
transmite în mod direct, de la părinte la copil, fără a fi
perturbată de distorsionări, mai mult sau mai puţin interesate, ale
deselor rescrieri ale istoriei. În acest sens tradiţiile reprezintă
cele mai elocvente prezentări istorice ale culturii unui
popor.
Creştinismul a reuşit să rescrie, până în ele mai mici
elemente, istoria unei civilizaţii, cea europeană. O lume
primordială, o civilizaţie ce se crease de la începuturi, este
ştearsă, modelată după principii noi, cu un nou set de reguli
morale, cu o nouă structură socială şi statală, cu o nouă religie.
Dacă a reuşit, în totalitate, să şteargă de pe suprafaţa pământului
o civilizaţie şi un stat extrem de dezvoltate, vorbim despre
civilizaţia romanică, ce reuşise să asimileze toate civilizaţiile
europene, cât şi statul roman, puternic, viabil, dezvoltat, nu a
reuşit să elimine exact elementele de istorie primordială, şi anume
tradiţia.
Toate încercările distructive de a elimina sărbătorile
şi sărbătoririle în general s-a lovit de o puternică opoziţie a
maselor. Creştini sau creştinaţi în timpul vieţii, romanii iubeau
festivităţile. Din toate timpurile ei sărbătoreau, găseau prilej de
bucurie în toate momentele vieţii. Primii creştini nu văd cu ochi
buni bucuria aducătoare de păcate. Pentru ei creştinismul înseamnă
primordial înfrânare de la lucrurile lumeşti pentru a se ajunge la
Dumnezeu şi, implicit, la dumnezeire. Sunt cunoscute numeroasele
tendinţe ale primilor creştini de la abstinenţă, inclusiv de la
căsătorie. Pentru ei, toate festivităţile erau reminiscenţe ale
unui păgânism feroce ce distrugeau sufletul iubitor de Dumnezeu. Cu
toate teoriile lor, festivismul se transformă în sărbătorire cele
mai importante , cât şi în sărbătorile de zilele sfinţilor. Singura
reaprindere a ascetismului o reprezintă reformismul calvinist, sute
de ani ai târziu, o reaprindere târzie şi cu urmări
minore.
Ajuns la putere puternic sprijinit de creştinism,
Constantin cel Mare modelează sistemul religios creştin până în
cele mai mici elemente. Trecând peste controversa arianismului
constantinian, împăratul încearcă şi, în mare măsură, reuşeşte să
imprime creştinismul în viaţa de zi cu zi. Încă fenomenul
sărbătoririi sfinţilor nu începe, mai ales că toate
sărbătorile ancestrale rămân în picioare. Prima sărbătoare
importantă ce este implementată, fără a pune în discuţie
Paştele, sărbătorit de la începutul creştinismului,
este Naşterea Mântuitorului.Iar ziua aleasă este
6 Ianuarie.
De ce?
6 Ianuarie este ziua în care
Misterelesărbătoreau naşterea zeului
născut din fecioară ce va salva lumea. Indiferent
dacă este vorba despre misterele egiptene, cu al său eon
născut din fecioară, sărbătorirea revărsării Nilului, sau
arabii păgâni, cu naşterea pruncului-zeu Dusares din
fecioară, sau a grecilor ce sărbătoreau naşterea
pruncului din fecioară. Mai mult decât atât, pe 6 Ianuarie
vechii romani sărbătoreau naşterea zeului
Dionissos/Bachus, zeul iubirii, cel care a transformat apa
în vin. Sincretismul este dat de lumea romană, modelatoare de
credinţe, şi tot lumea romană va aşeza Naşterea
Mântuitorului pe 6 Ianuarie.
Ceea ce părea o transformare de succes a lumii romane se
va transforma în coşmar. Urcarea pe tron a lui Theodosie cel Mare,
un creştin nicenian practicant, va duce la distrugerea lumii
romane. Cu un creştinism arian moderat, lumea romană se putuse
împăca, reuşind chiar să asimileze şi lumea germanică prin
impunerea creştinismului. Însă revoluţia creştină a lui Theodosie
cel Mare interzice cu desăvârşire cultele păgâne, distrugând
templele acestora şi înecând în sânge pe toţi cei ce se opuneau.
Ascetismul se întinde pe întreaga lume romanică,
interzicându-se toate sărbătorile şi
festivităţile.
De scurtă durată, însă.
În vest, la moartea lui Theodosie cel Mare, este numit
împărat fiul său, Honorius, la vârsta de 10 ani. Pe întreaga durată
a domniei, puterea sa politică şi militară este relativă. Numeroase
revolte, numeroase invazii ale germanicilor arieni, nasc crize
interminabile. Doar capacitatea unui general, Stilico, face ca
imperiul să nu se prăbuşească. Lipsa de soliditate a statului face
ca religia creştină, de astă dată niceniană, să revigoreze toate
vechile tradiţii păgâne, interzise, de astă dată mascate sub forma
unor sărbători religioase.
Naşterea Domnului rămâne principala
sărbătoare. Însă simbolismul său se modifică substanţial,
acordându-i-se o altă dată de
sărbătoare.
Simbolismul este percutant.
La Naştereamântuitorului, trei magi/regi
vin să se închine, călăuziţi de o stea. Cei trei sunt Batlhazar,
Gaspar şi Mechior. Sunt magi-preoţi sau regi ai ţărilor lor, însă
reprezintă, în realitate, cele trei religii fundamentale ale
epocii: religia persană, zoroastrismul,
cu evidentele sale derivate, inclusiv cele ale religiei lui Mithra,
religia egipteană, cu toate componentele sale, cât şi
religia romană, în totalitate.
Reprezentanţii tuturor religiilor cunoscute participă
nemijlocit la Naşterea Mântuitorului, Îl recunosc şi Îl acceptă ca
salvator al lumii. Simbolistica este fundamentală în
impunerea religiei creştine, mai ales în rândul păgânilor şi a
celor a căror credinţă a fost zdruncinată de valul de teroare
instaurat de Theodosie cel Mare.
Al doilea element al simbolisticii este data –
25 decembrie. Este o dată extrem de
importantă pentru religia romană, naşterea a doi dintre cei mai
importanţi zei ai romanităţii.
Primul este Sol Invictus. Un
derivat al lui Apollo, Sol Invictus se impune în faţa lui Zeus,
zeul stăpân şi răzbunător. Sol Invictus este soarele care învinge
în fiecare dimineaţă tenebrele, care dă viaţă şi care apără de
rele. Folosit iniţial in viaţa armatei romane, ca înlocuitor al lui
Marte, prea legat de viaţa agricolă, Sol Invictus se impune ca zeu
suprem odată cu împăratul Aurelian. Părăsit o perioadă, Domitian se
intitulează Sol Invictus, zeu şi, în acelaşi timp, dominus al
întregului imperiu. Adjunctul său devine Hercule, ajutor al lui Sol
Invictus. Tradiţia se păstrează intactă sub toţi împăraţii romani,
inclusiv în timpul lui Constantin cel Mare şi a urmaşilor săi, până
la Theodosie cel Mare. Caracteristica principală a împăratului,
dominus, este pierdută de acesta şi se transferă, simbolic,
Mântuitorului, prin acordarea zilei de naştere a lui Sol Invictus –
25 decembrie. În acest fel Iisus se legitimează în faţa poporului
ca dominus, devenind şi „Lumina Lumii”. Asimilarea este
completă, Iisus biruie întunericul şi aduce
lumina.
Cea de-a doua religie importantă a imperiului este
mithrianismul: Religie orientală
importantă, extrem de apropiată de creştinism, este un derivat al
zoroastrismului persan. Folosită iniţial în estul imperiului,
reuşeşte să se impună în imperiu, în special prin înlocuirea
misterelor egiptene. Zeul Mihtra este la
rândul său un zeu al soarelui, existând numeroase opinii potrivit
cărora inclusiv sincretismul Sol Invictus este o adaptare pentru
populaţia romană a cultului mithriatic, inclusiv cu privire la
dată. Asemenea lui Sol Invictus, Mihtra se naşte pe 25
decembrie. Zeul se naşte într-un staul, vegheat de
animale, iar naşterea sa este vestită unor ciobani ce îşi păşteau
animalele în zonă, în timpul nopţii, de către o stea.
Sincretismul este complet. Unirea
simbolisticii celor două zeităţi supreme duce la legitimarea celei
noi, Iisus Hristos, Mântuitorul, Lumina
Lumii.
În est tradiţia se impune mai greu, doar după moartea
lui Theodosie al II-lea, nepot şi continuator fervent al politicii
bunicului său. Însă după 450, anul morţii sale, situaţia religioasă
se relaxează şi în est, cu timpul sărbătorile religioase
impunându-se definitiv.
Crăciunul se impune ca sărbătoare religioasă în toată
lumea creştină. Îl acceptă şi germanicii, mai ales că au şi ei un
zeu solar, Iule, născut tot pe 25 decembrie. Doar
numele diferă, dovedind astfel, alături de Dumnezeu – Dominus
et Deus, faţă de Lord - domn şi God – zeu,
atât naşterea poporului român pe aceste meleaguri, cât şi ruptura
provocată de slavi în 602, ruptură ce nu va da voie să pătrundă
transformările religioase produse. Este vorba despre numele de
Crăciun, creationem – prunc, sărbătoarea Pruncului
Iisus, în oglindă cu
Natal/Natale/Navidad/Noel/Nativity, nativitate –
sărbătoarea naşterii Pruncului Iisus.
În lumina celor prezentate, nu trebuie să surprindă
apariţia lui Moş Crăciun, a fenomenului pomului de crăciun, a
darurilor şi a sărbătoririi, toate acestea tinzând să înlocuiască,
treptat, Naşterea Pruncului Iisus. Tradiţia ne spune că s-a
sărbătorit cu mult înainte de creştinism, indiferent dacă vorbim
despre solstiţiul de iarnă la celţi şi traci, Sol Invictus, Mithra,
Iule. Indiferent de vremuri, sărbătorim Binele
care învinge Răul, Ziua care învinge Noaptea, Lumina care învinge
Întunericul. Este momentul în care ziua începe să crească în
detrimentul nopţii, anunţând renaşterea vegetaţiei, a vieţii,
creându-se astfel echilibrul atât de necesar
umanităţii.